Over syv av ti nordmenn har nå tilgang til minst ett avisabonnement, en økning på ti prosentpoeng siden 2018. Veksten er størst blant 18 til 29-åringer, hvor 63 prosent oppgir å ha tilgang. Tilgangen til nettaviser har økt med 55 prosent i samme periode, og én av fem har et "bundling"-abonnement, som kombinerer flere medieprodukter. De norske strømmetjenestene for TV og film kan vise til den største abonnementsveksten de siste årene, og 6 av 10 har nå tilgang til et slikt abonnement i husstanden.
Sterk direkterelasjon
70 prosent foretrekker å få nyheter direkte fra nettavisenes egne nettsider og apper, og fire av ti unge ønsker at avisenes innhold deles via sosiale medier. Undersøkelsen viser at de aller fleste nyhetene som spres i sosiale medier kommer nettopp fra redaktørstyrte medier, mens kun én av ti får nyheter delt av influensere og profiler.
Riksdekkende aviser er fortsatt nordmenns viktigste nyhetskilde, etterfulgt av NRK.no, TV og lokalaviser. Bare seks prosent oppgir sosiale medier som sin viktigste kilde, og selv blant de yngste er aviser og nettaviser en viktigere kilde til nyheter enn sosiale medier.
Pris stopper flere
Flere mener at det er for dyrt å abonnere, og andelen ikke-abonnenter som sier at de ikke har råd har tredoblet seg det siste året. Undersøkelsen viser også at personer som opplever strammere økonomi i mindre grad har tilgang til nyhetsabonnement og at de viktigste gratiskildene til nyheter er nasjonale nettaviser og NRK. Det er de yngre brukerne som i størst grad bruker gratis nyhetskilder og sosiale medier, og som samtidig er mer åpne for reklamefinansiert innhold.
Alle vil ha video
Blant unge voksne øker interessen for video og podkast raskt, og halvparten av de mellom 18 og 29 år foretrekker nå nyheter i videoformat, mens 17 prosent foretrekker podkaster. Video øker som kanal i alle aldersgrupper.
– For å møte brukernes behov må mediehusene kunne utvikle fleksible og innovative løsninger på tvers av formater. Derfor er nullmoms på redaktørstyrte nyhetstjenester helt avgjørende, det sikrer like rammevilkår uavhengig av publiseringsform, og gjør det mulig å nå nye generasjoner med kvalitetsjournalistikk,sier Øgrey.
Hele rapporten finner du her