Reuters Digital News Report 2025 - Stabil, høy nyhetsbruk i Norge

Publisert

82 prosent sjekker nyhetene en gang om dagen eller oftere. Men færre enn tidligere sjekker nyheter mer enn fem ganger om dagen, det viser ferske funn fra Reuters Digital News Report 2025 som ble lansert i dag. Rapporten er den største på verdensbasis og måler nyhetsbruk i 48 land.

Rapporten har også en del om medieutviklingen i Norge som tar for seg bruksmønstre for digitale nyheter. Norge fortsatt er fremst i verden blant betalende brukere for nyheter. I 2025 svarer 42 prosent av nordmenn at de har betalt for tilgang til digitale nyheter det siste året.

Her er noen av hovedfunnene fra den norske delen av årets rapport:

  • Nyhetspodkast er fortsatt er en ny og relativt lite utbredt kilde og brukes først og fremst av dem med høyere utdanning.
  • De som hører på nyheter på podkast, er dedikerte. Av de 11 prosentene som har hørt på podkast, er 3 av 4 enige i at podkast hjelper dem å forstå problemer på et dypere nivå enn andre typer medier.
  • Stor aldersforskjell på TikTok: 29%under 35 år får nyheter fra TikTok. Kun 4 prosent av de over 35 år bruker TikTok til nyheter.
  • Tik Tok vokser kraftigst og er nå det sosiale mediet som flest bruker til nyheter i denne gruppa etterfulgt av Snapchat
  • Nyhetsbruken er stabil: 82 prosent sjekker nyhetene en gang om dagen eller oftere. Men færre enn tidligere sjekker nyheter mer enn fem ganger om dagen.
  • 57 prosent av nordmenn sjekker dagens første nyheter via nettavisen eller appen på mobilen.
  • Tallene for nyhetsunngåelse er stabile: Kun 7 prosent oppgir at de ofte unngår nyheter og 23 prosent unngår nyheter noen ganger
  • De som stemte Rødt, Fremskrittspartiet eller blankt, skiller seg ut med betydelig lavere tillit til nyheter enn resten av velgerne
  • VG leses aller mest, deretter NRK og TV2
  • Lokalmediene står generelt sterkt som kilde til mange stofftyper, men velges oftere bort av de yngste

Les den internasjonale rapporten her

Les den norske rapporten her