Rapporten har også en del om medieutviklingen i Norge som tar for seg bruksmønstre for digitale nyheter. Norge fortsatt er fremst i verden blant betalende brukere for nyheter. I 2025 svarer 42 prosent av nordmenn at de har betalt for tilgang til digitale nyheter det siste året.
Her er noen av hovedfunnene fra den norske delen av årets rapport:
- Nyhetspodkast er fortsatt er en ny og relativt lite utbredt kilde og brukes først og fremst av dem med høyere utdanning.
- De som hører på nyheter på podkast, er dedikerte. Av de 11 prosentene som har hørt på podkast, er 3 av 4 enige i at podkast hjelper dem å forstå problemer på et dypere nivå enn andre typer medier.
- Stor aldersforskjell på TikTok: 29%under 35 år får nyheter fra TikTok. Kun 4 prosent av de over 35 år bruker TikTok til nyheter.
- Tik Tok vokser kraftigst og er nå det sosiale mediet som flest bruker til nyheter i denne gruppa etterfulgt av Snapchat
- Nyhetsbruken er stabil: 82 prosent sjekker nyhetene en gang om dagen eller oftere. Men færre enn tidligere sjekker nyheter mer enn fem ganger om dagen.
- 57 prosent av nordmenn sjekker dagens første nyheter via nettavisen eller appen på mobilen.
- Tallene for nyhetsunngåelse er stabile: Kun 7 prosent oppgir at de ofte unngår nyheter og 23 prosent unngår nyheter noen ganger
- De som stemte Rødt, Fremskrittspartiet eller blankt, skiller seg ut med betydelig lavere tillit til nyheter enn resten av velgerne
- VG leses aller mest, deretter NRK og TV2
- Lokalmediene står generelt sterkt som kilde til mange stofftyper, men velges oftere bort av de yngste
Les den internasjonale rapporten her
Les den norske rapporten her