Totalt 493 bidrag fra 41 mediehus fra hele landet deltok i årets konkurranse. De to juryene bestått av Eirik Haugen fra Østlands-Posten (leder), Ida Anna Haugen fra NRK, Jonas Mjaaland fra Fædrelandsvennen, Karianne Steinsland fra Oslo MET, Erik Sønstelid fra Amedia (leder), Sarah Sørheim fra Schibsted, Jan Thomas Holmlund fra Dagbladet, Elin Flaglien Borud fra TV 2 og Trine Ohrberg fra MBL.
Onsdag kveld ble prisene delt ut på Ole Bull Scene i Bergen. Her er alle vinnerne:
Årets front
Bergens Tidende “Uværet Jakob”
“En prioritert, levende og tydelig front med mange elementer som spiller hverandre gode. BT leverer kritisk og livsviktig informasjon i en uoversiktlig situasjon. Samspillet mellom video, bilder, tekst og datajournalistikk formidler uværets voldsomhet på en måte som tekst alene ikke kunne gjort. En imponerende beredskap, journalistisk teft og digital kompetanse hos redaksjonen, som evner å balansere løpende nyheter med solid oversikt, kombinert med effektiv bruk av visuelle elementer og en tydelig digital presentasjon. Bravo!”
Årets konstruktive journalistikk
Vinner: Fædrelandsvennen “Fvn UNG”
“Innovativt, imponerende og særdeles vellykket. Med aktiv tilstedeværelse i skolen og etablering av et ungt redaksjonsråd, har prosjektet oppnådd en unik dialog og gjensidig læring. Prosjektet bidrar til å øke unges kunnskap om redaktørstyrte mediers rolle og betydning, og inspirerer til ytringsmot og samfunnsengasjement. Avisa bygger bro mellom ungdom og redaksjonelt innhold, gir økt leserengasjement og åpner for flere unge stemmer i den offentlige debatten. Prosjektet styrker demokratiet og samfunnsberedskapen ved å bygge bro til neste generasjon, og viser at det ikke bare handler om tilgang, men også om tillit og forståelse.”
Excellence: NRK “Drømmen om et godt liv”
“En nær, hjertevarm og raus historie som kraftfullt viser foreldrenes utrettelige kamp for deres barns rett til et selvstendig og verdig liv. Saken gir håp og inspirasjon, og bekrefter at et godt liv er mulig for alle, uavhengig av annerledeshet. Balanserer på mesterlig vis vanskelighetene og den byråkratiske motstanden med det nære og sensitive i søsknenes historie med en respektfull tilnærming til temaet og de involverte. En god publiseringsstrategi gjør at historien når langt ut over vanlig dekningsområde, og berører, inspirerer og bidrar til økt forståelse for viktigheten av inkludering i samfunnet.”
Årets lokale historie
Adresseavisen “Rosenborgs fall”
“Gjennom imponerende kildearbeid og engasjerende presentasjon har prosjektet avdekket både sportslige, etiske og økonomiske problemer hos det som en gang var byens store stolthet. Med en ambisiøs tilnærming, imponerende kildebruk og foran unik evne til å presentere et komplekst narrativ på en klar og tilgjengelig måte, berettes historien om et fall få trodde var mulig. Prosjektet gir økt innsikt i en viktig del av norsk fotballhistorie, og har skapt en viktig debatt rundt klubbens fremtid.”
Årets lokale nyhets- og sportsdekning
Vinner: Hallingdølen “Torpo-tragedien”
“Vondt, vanskelig og samlende på samme tid. Her utføres samfunnsoppdraget på en fremragende måte og beviser avisas avgjørende rolle i krisetid. Lokalavisen tok umiddelbart en ledende rolle i dekningen, samtidig som den balanserte informasjonsbehovet med respekt for lokalsamfunnet og de berørte. Gjennom taktfull håndtering av identiteter, direktesendinger og fokus på lokalsamfunnets reaksjoner, har Hallingdølen manøvrert klokt i en sak som er ekstremt krevende både journalistisk og etisk, og levert en imponerende og solid dekning. Avisa balanserer behovet for informasjon med hensynet til de berørte på en bemerkelsesverdig måte, og viser hvor viktig og verdifull en lokalavis kan være når det utenkelige skjer. Et eksempel til etterfølgelse for alle andre - kudos!”
Excellence: Sunnmørsposten “Konkursnettverket”
“Avisen avslører på en imponerende måte hvordan kriminelle aktører systematisk utnytter konkursinstituttet for egen vinning, på bekostning av kreditorer, ansatte og fellesskapet. Gjennom metodisk research og systematisk databruk har avisen avdekket et nettverk man ikke ante eksisterte. Den interaktive kartløsningen forsterker presentasjonen og gir lederne verdifull innsikt i et komplekst saksomfang. Saken dokumenterer på en imponerende og engasjerende måte, og styrker seg på et forbilledlig samarbeid med andre redaksjoner.”
Årets nasjonaler historie
Dagbladet “De døde alene”
“Hjerteskjærende avsløringer om alvorlig svikt i samfunnets omsorg for sine mest sårbare. Undersøkende journalistikk som gjennom nyskapende metoder og utrettelig innsats har avdekket et omfattende samfunnsproblem og alvorlig systemsvikt. De rystende historiene har skapt nasjonal oppmerksomhet og ført til konkrete endringer i politiets og helsemyndighetenes rutiner. Utviklingen av en egen formel for å identifisere saker og den nyskapende bruken av Python for å skrape og analysere store mengder dødsannonser, viser enormt pågangsmot, journalistisk teft og kraft. Balansen mellom å avdekke systemsvikt og å ivareta de avdødes verdighet er håndtert på en forbilledlig måte.”
Årets nasjonale nyhets- og sportsdekning
Vinner: Se og Hør “Borg Høiby-saken”
“Et utrettelig og systematisk arbeid med både saksfelt og kilder gjennom mange år, gjør at redaksjonen er nyhetsledende på årets største nyhetssak. Saken er rett i kjernen av samfunnsoppdraget, og viser en kunnskap og nærhet til en del av den norske offentligheten få andre dekker grundigere. Redaksjonen har en imponerende evne til å kombinere “breaking news” med grundig undersøkende journalistikk og krevende presseetiske vurderinger. Viser en dedikasjon og stamina til omfattende kildearbeid under krevende forhold, og en åpenhet rundt metodene for å verifisere informasjon har styrket troverdigheten i en kontroversiell sak. En journalistisk kraftpakke som har dominert nyhetsbildet, avdekket kritikkverdige forhold og hatt betydelige samfunnskonsekvenser.”
Excellence: E24 “Norsk Industri brukte millioner på jakt og sjøfly”
“Skoleeksempel på hvordan kritisk og undersøkende journalistikk kan avdekke misbruk av tillit og økonomiske uregelmessigheter i maktfulle institusjoner. Betydelig nyhetsverdi, store samfunnsmessige implikasjoner og en imponerende grad av grundighet. Med utholdenhet og systematisk tilnærming har redaksjonen vært nyhetsledende og vist en bemerkelsesverdig evne til å avdekke sannheten. Demonstrerer den viktige rollen finansjournalistikk spiller i å sikre åpenhet og bekjempe økonomisk kriminalitet i samfunnet.”
Årets redaksjonelle event
NRK “Hjerte for Buskerud”
“På en av landets kaldeste dager produseres den varmeste maratonsendingen på radio. Når det ny-gamle fylket gjenoppstår besøker redaksjonen alle fylkets kommuner, og bringer lokal identitet og stolthet i øret og hjertet på sine lyttere. Redaksjonen skaper en følelse av fellesskap og tilhørighet, og er et strålende eksempel på hvordan lokalradio kan være relevant, engasjerende og samlende. Med imponerende energi og en tydelig lokal forankring har NRK Buskerud skapt radiomagi av sjeldent kaliber - til og med juryen fikk hjerte for Buskerud. Bravo!”
Årets reportasjefoto
Vinner: Bergens Tidende “Kvinnen i bagasjerommet” Foto: Tor Høvik
“Fotografen har på imponerende vis utnyttet lys og komposisjon for å fange alvoret og intensiteten i politiets arbeid på åstedet. Kombinasjonen av det forsvinnende dagslyset og hodelykten gir bildet et unikt uttrykk som fanger alvoret i saken. Kombinasjonen av de skarpe og diffuse elementene, understreker øyeblikkets betydning og inviterer til å reflektere over alvoret i situasjonen. Bildets unike uttrykk og evne til å fortelle en historie gjør det til et strålende eksempel på visuell nyhetsformidling.”
Excellence: Fædrelandsvennen “Farvel Finn” Foto: Jacob J. Buchard
“Hjerteskjærende, varmt og sobert fortelles historien om den lille guttens siste reise, og lokalsamfunnets sorg og samhold. Fotografens evne til å fange de små, men likevel så meningsfulle detaljene – som blussene langs ruten – bidrar til en dypere forståelse av omfanget av sorgen og respekten for familien. På mesterlig vis formidles en vanskelig historie med både følsomhet, respekt og verdighet. Et visuelt narrativ som berører dypt, her trengs ikke ord bildene forteller historien.”
Årets visuelle historie
Vinner: VG “Legekontoret i Frosta”
“Journalistikken løftes med illustrasjoner, 3D-bilder og lydklipp fra offerets egen fortelling, og skaper en engasjerende og informativ leseopplevelse. VG setter en ny standard for hvordan komplekse og sensitive saker kan formidles på en virkningsfull måte. Ved å ta i bruk 3D-grafikk for å rekonstruere rommet der de påståtte overgrepene fant sted, har VG overkommet fysiske begrensninger og etiske hensyn på en beundringsverdig måte. Visuell journalistikk som berører, informerer og gir en dypere forståelse. Rett i kjernen av samfunnsoppdraget - kudos.”
Excellence: NRK “Instukids”
“Et banebrytende journalistisk prosjekt som gir en sjelden og nødvendig stemme til en svært sårbar gruppe i samfunnet. En imponerende kombinasjon av metodisk innovasjon, etisk bevissthet og sterk fortellerkraft. Ved å møte de unge der de er, har NRK lykkes med å skape stor tillit hos de unge. De sterke visuelle elementene, engasjerer leseren og personliggjør historiene uten å vise ansikt. Ved å prioritere de unges anonymitet og likevel formidle deres sterke vitnesbyrd, har redaksjonen vist stødig etisk forståelse, gitt oss innsikt i en lukket verden og åpnet for en nødvendig samtale om hvordan samfunnet ivaretar sine mest sårbare unge.”
Årets lokale podcast
Vinner: Bergens Tidende “Kvinnen i bagasjerommet”
“Gripende og etisk sterk true crime-dokumentar som på en unik måte gir stemme til både offerets familie og gjerningspersonen. Et imponerende kildearbeid, en sjelden nærhet og et engasjerende lydbilde gjør podcasten engasjerende og tankevekkende. En sterk og viktig podkast som på en respektfull og dyptpløyende måte forteller historien om et partnerdrap og de tragiske omstendighetene rundt. Evner å manøvrere godt i krevende etiske utfordringer, og lander støtt i en produksjon av svært høy kvalitet. En imponerende podkast som både engasjerer og gir et nyansert innblikk i et viktig samfunnsproblem.”
Excellence: Hallingdølen “Røynda”
“Lokalavisa har med podcaserien skapt en levende og engasjerende plattform for å gå dypere og fortelle de store og gode historiene fra Hallingdal. Podcasten holder imponerende høy kvalitet, og evner å være både avslørende, nær og engasjerende. Å samle historiene under paraplyen om virkeligheten i dekningsområdet er genialt og gjør at sakene får lang levetid og når ut til enda flere lyttere. Et eksempel til etterfølgelse for alle lokalaviser. Bravo!”
Årets aktualitetspodcast
E24 “E24-podden”
“Podcasten har en imponerende evne til å kombinere brennaktuell nyhetsdekning med dypgående analyse og en formidlingsstil som treffer et bredt publikum. Klarer å fange øyeblikket og formidle innsiktsfullt komplekse saker raskt, og har en bemerkelsesverdig evne til å tiltrekke seg sentrale gjester og levere eksklusive intervjuer. God kjemi og høy faglig dyktighet blant podcastens medlemmer gjør podcasten troverdig, interessant og engasjerende også utover eget dekningsområde. Har hatt en imponerende økning i lyttere og blitt “må høre” for et stort publikum. Gratulerer!”
Årets underholdsningspodcast
NRK “LIV”
“En perle av en podcast som glir inn i øret, og beveger både hodet og hjertet. Et unikt og nært innblikk i det eventyrlige og hittil ukjente livet til Norges aller største stjerne. Podcasten åpner bokstavelig talt skuffer og skap som har vært lukket i nesten 50 år, og setter rammen som gir en unik tilgang til Ullmanns innerste tanker og historier. Det nære og ekte vennskapet som utvikler seg mellom programskaper og stjernen gir en intimitet og autentisitet som sjelden oppnås i portretter av såpass offentlige personer. Dette er kunst i lydformat - vakkert, poetisk og rett og slett utrolig underholdende.”
Årets lokale nyhetsnettsted
Stavanger Aftenblad https://www.aftenbladet.no/
“En imponerende evne til å levere relevant, engasjerende og dyptgående journalistikk, og er tro mot sin strategi om å prioritere det lokale og nære. Den store veksten i digitale abonnement og trafikk er et tydelig bevis på at strategien fungerer. Å gjøre journalistikken “yngre” og mer tilgjengelig på mobil, har gitt en beundringsverdig økning i bruk blant de under 30 år og vitner om en redaksjon som evner å fornye seg og nå nye generasjoner samtidig som de klarer å beholde sine eksisterende lesere. Avisen har levert sterk og engasjerende journalistikk om store saker som svindelskandalen og politidrapet i Klepp, i tillegg til at de markerer seg som en tydelig stemme nasjonalt. Det oser av faglig tyngde, innovasjonskraft og overskudd, og nettstedet fremstår som en komplett nyhetsdestinasjon som gir det lille ekstra.”
Årets nasjonale nyhetsnettsted
TV 2 https://www.tv2.no/
“Gjennom en strategisk satsing på høydeformatvideo, eksklusiv journalistikk og innovative KI-tjenester, har nettstedet oppnådd betydelig vekst i brukertall og engasjement. En firedobling av videotrafikken imponerer og viser en fremoverlent tilnærming til hvordan nyheter konsumeres på i dag. Evnen til å tilpasse innholdet til dette formatet, både for harde nyheter og programkonsepter, vitner om en innovativ og publikumsfokusert redaksjon. Evner å kombinere solid nyhetsdekning med nyskapende formidlingsmetoder og strategisk utvikling. Nettstedet har vært nyhetsledende på en rekke av de største nyhetssakene i 2024, og bærer nå frukter av det strategiske og systematiske arbeidet om å bygge nettstedet som startet i 2022. Har et meget godt grep om yngre mediebrukere og evner via den sterke tilstedeværelsen på sosiale medier, å nå ut med journalistikk og nyheter til en gruppe få andre når, noe som både er imponerende og ikke minst avgjørende for samfunnsdebatten. Nettstedet leverer et komplett og troverdig nyhetstilbud til et stort antall brukere hver dag, og fremstår som viktigere enn noen gang.”
Årets nisjenettsted
Vinner: E24 https://e24.no/
“Nettstedet kombinerer solid og relevant journalistikk med nyskapende digitale løsninger og en førsteklasses brukeropplevelse. Med en sterk nyhetsflyt, dagsordensettende avsløringer og en tydelig forpliktelse til å gjøre økonomi begripelig for alle, har E24 nådd et bredere publikum enn noen gang og levert journalistikk som har definert samfunnsdebatten. Gjennom dyktige kommentatorer, nyttige verktøy og innovativ bruk av AI-agenter beriker de lesernes forståelse av både makroøkonomiske sammenhenger og personlig økonomi. En sterk trafikkvekst og evnen til å nå ut med journalistikken ut over egen målgruppe imponerer stort. I en tid hvor verdensordenens påvirkning på lesernes privatliv og lommebok er viktigere og mer uforståelig enn noen gang, evner redaksjonen å forklare, utdype og sette det hele i kontekst på en glimrende måte for sine lesere.”
Excellence: Utdanningsnytt https://www.utdanningsnytt.no/
“Gjennom en strategisk satsing på ulike plattformer har de nådd sin målgruppe på en effektiv og engasjerende måte. Med sin faglige tyngde, innovative tilnærming og dagsordensettende journalistikk har de styrket sin posisjon som den viktigste journalistiske kilden for utdanningssektoren i Norge. Deres strategi om å informere, inspirere og utfordre gjør de til en uvurderlig ressurs for alle som er engasjert i utdanning. En imponerende økning i sidevisninger og siteringer i andre medier kombinert med store og viktige journalistiske prosjekter løfter fagbladets journalistikk ut over egen menighet.”
Årets programserie (Web-TV)
Vinner: NRK “Hellerudsvingen”
“Herlighet så gøy! Et frisk pust i norsk humorlandskap, en nyskapende programserie som på en unik måte kombinerer barnslig tøys med skarp satire og solid historiefortelling. Ved å balansere på en knivsegg i betente verdispørsmål har serien ikke bare truffet en vanskelig tilgjengelig målgruppe – unge menn – samtidig som den har appellert bredere. Grenseløse humor har gjort serien til et kultfenomen blant et bredt ungt publikum, det er imponerende at et tradisjonelt mediehus klarer dette. Animasjonsgruppens arbeid i Blender er nyskapende, og har skapt et ambisiøst og særegent visuelt univers ulikt noe annet. Med sin unike kombinasjon av humor, satire, fortellerkunst og visuell lekenhet, har «Hellerudsvingen» bygget bro snarere enn å skape avstand. Kudos!”
Excellence: TV 2 “Under Guds øye”
“Et imponerende kildearbeid over lang tid er selve stammen i serien. Journalistenes evne til å gi rom og trygghet er helt avgjørende for å få fortalt omfanget av saken. En unik og troverdig dokumentasjon av et lukket miljø, hvor bruken av private bilder og videoopptak fra innsiden gir fortellingen en sterk autentisitet og nærhet som berører seeren dypt. WEB-TV format gir rom for lange og utfyllende episoder, og gir historiene respekten de fortjener. Serien har ikke bare fengslet et stort publikum, men har også skapt debatt om maktmisbruk, manipulasjon og radikalisering i etablerte miljøer i Norge.”
Årets web-TV konsept
TV 2 “B-landslaget”
“Inkluderende, sjarmerende, vittig og forfriskende lite selvhøytidelig. Et nyskapende tilskudd til TV 2s dekning av landslagsfotball, som på vellykket vis overfører energien og humoren fra den populære podkasten til skjermen. Korte, dynamiske episoder gir seerne et intimt og underholdende innblikk i livet til fotballstjernene. Parodier, gode historier og den vellykkede blandingen av humor og sport gjør at prosjektet når ut over fotballfansen og til et bredere publikum. En særdeles god kjemi mellom gjester og de faste medlemmene gir rom for unike historier og et samspill som går rett gjennom skjermen. Dette er skikkelig gøy og underholdende - bravo!”
Årets nyskapning
Bergens Tidende “Sensorjournalistikk”
“Årets nyskapning kombinerer på imponerende vis innovativ teknologi med solid journalistisk håndverk. Prosjektet har gått foran i utviklingen av helt nye metoder for å samle inn, analysere og presentere nyheter. Gjennom en systematisk og målrettet innsats har de utviklet både metodikk og verktøy som har resultert i en nyhetsdekning som er dypere og mer presis enn tidligere. Redaksjonen har en imponerende evne til å identifisere potensialet i moderne teknologi, og har bygget en egen infrastruktur, utviklet intern kompetanse og skapt et fundament for en journalistikk som kan avdekke sammenhenger og gi innsikt på helt nye måter. Redaksjonen har klart å transformere en teknisk mulighet til en ny journalistisk muskel, og har ikke bare forbedret sin egen journalistikk, men også inspirert hele mediebransjen. En enorm innovasjonskraft og faglig dyktighet preger redaksjonen som har klart å definere et nytt begrep og en ny standard for norsk journalistikk. Årets nyskapning er Bergens Tidende (BT) for deres banebrytende arbeid med sensorjournalistikk.”
Årets Mediehus
Stavanger Aftenblad
“Årets mediehus har navigert et usedvanlig nyhetsrikt år med imponerende stødighet og kraft, og har levert journalistikk av meget høy kvalitet. Med en unik evne til å følge nyhetsbildet tett og være der ting skjer, samtidig som de driver undersøkende journalistikk og forklarer komplekse saker, har mediehuset tatt store steg og gjort seg bemerket langt ut over eget dekningsområde. Klokketro mot sin nye strategi og en ambisiøs digital satsing, har resultert i en betydelig vekst i digitale abonnenter og opplagsvekst. Evnen til å styrke sin posisjon i markedet, nå et bredt publikum på tvers av plattformer og samtidig opprettholde en solid økonomi, gjør de til et komplett mediehus. Mediehuset har en solid forretningsdrift, og etter en imponerende snuoperasjon har de levert et svært positivt resultat i et utfordrende år for mediebransjen. De har en unik vilje og evne til å satse på undersøkende journalistikk og nyskapende formidling, og omfavner både nye fortellerformater og teknologi for å styrke sin posisjon. Mediehuset fremstår som sammensveiset, faglig dyktig i alle ledd og med et overskudd og vilje til å hele tiden bli bedre for sine brukere. Det er det lokale gullet de er og skal være best på, det gjør også at de ikke bare er best i Rogaland - de er også best i Norge. Årets Mediehus er Stavanger Aftenblad.”
Sendingen fra Den store prisfesten HER