– I en tid med økonomisk usikkerhet søker mange forklaringer og innsikt. Det merkes tydelig hos økonomiredaksjonene, sier Randi S. Øgrey, adm.dir. i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
VG er Norges største redaksjonelle nettsted, med 1,9 millioner daglige brukere. Deretter følger NRK med 1,3 millioner, Dagbladet med 1,1 millioner og TV 2 med 863 000 lesere.
Syv av ti leser norske nettaviser daglig
Til tross for en svak nedgang etter pandemien leser 77 prosent av nordmenn minst én norsk avis på nett eller papir daglig, og Norge er på verdenstoppen når det kommer til nyhetskonsum. 70 prosent besøker daglig nettaviser og 23 prosent leser papiraviser daglig.
Papiravisene fortsetter nedgangen med en tilbakegang på 8,2 prosent fra i fjor. Lokal- og regionavisene har en samlet tilbakegang på 10,9 prosent, samtidig holder lesingen av eAviser seg stabil med 4 prosent daglig dekning.
– Vi ser en videreføring av en trend. Under pandemien var mediebruken svært høy, mens nå er vi tilbake på et mer naturlig nivå. Vi har en stabil høy daglig dekning for digitale nyhetsmedier og økt interesse for stoffområder som påvirker folks hverdag, sier Øgrey.
Papirmagasiner med samlet tilbakegang
Lesingen av papirmagasiner fortsetter å falle. Samlet sett har magasinmarkedet en tilbakegang på 5,8 prosent sammenlignet med året før. 14 prosent av befolkningen leser daglig minst ett papirmagasin. Digitalutgaven av Se og Hør har positiv utvikling, og bidrar til at totaldekningen for merket øker.
Alle tall finner du på medietall.no