Undersøkelsen, utført av Respons Analyse, viser at tilliten til norske medier holder seg stabilt høy, særlig sammenlignet med sosiale medier, som havner helt i bunn. Undersøkelsen viser at det er en viss forskjell mellom kvinner og menn på dette spørsmålet: 63 prosent av norske kvinner har tillit til mediene, mens mennene ligger noe lavere med 58 prosent.
Blant unge (de mellom 18 og 29 år) er denne forskjellen enda større.
– Det er bra at tilliten til norske medier er høy. Journalistikk er viktig for å sikre folk relevant informasjon og som beredskap mot feil- og desinformasjon. At de unge har noe mindre tillit, og de unge mennene såpass mye mindre tillit, er samtidig verdt å merke seg, og mediene har en jobb å gjøre med å nå disse gruppene, sier Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund.
Tillitsbarometeret viser at mediene ligger omtrent på nivå med domstolene og politiet, og klart høyere enn de politiske partiene, regjeringen og sosiale medier.
– Når tilliten til mediene er høy, står samfunnet sterkere mot desinformasjon og påvirkningskampanjer. Det viser hvorfor det er så viktig med sterke redaktørstyrte medier, sier Øgrey.