Tillitsbarometeret: Fortsatt høy tillit til norske medier

Publisert

Nordmenn har høyere tillit til norske redaktørstyrte medier enn til både politikere og sosiale medier, det viser årets tillitsbarometer som ble lagt frem på Arendalsuka i dag. – Resultatene bekrefter den viktige posisjonen redaktørstyrte medier har i det norske samfunnet. Høy tillit og høy bruk gir oss en viktig plass i demokratiets infrastruktur, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.

Undersøkelsen, utført av Respons Analyse, viser at tilliten til norske medier holder seg stabilt høy, særlig sammenlignet med sosiale medier, som havner helt i bunn. Undersøkelsen viser at det er en viss forskjell mellom kvinner og menn på dette spørsmålet: 63 prosent av norske kvinner har tillit til mediene, mens mennene ligger noe lavere med 58 prosent.

Blant unge (de mellom 18 og 29 år) er denne forskjellen enda større.

– Det er bra at tilliten til norske medier er høy. Journalistikk er viktig for å sikre folk relevant informasjon og som beredskap mot feil- og desinformasjon. At de unge har noe mindre tillit, og de unge mennene såpass mye mindre tillit, er samtidig verdt å merke seg, og mediene har en jobb å gjøre med å nå disse gruppene, sier Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

Tillitsbarometeret viser at mediene ligger omtrent på nivå med domstolene og politiet, og klart høyere enn de politiske partiene, regjeringen og sosiale medier.

– Når tilliten til mediene er høy, står samfunnet sterkere mot desinformasjon og påvirkningskampanjer. Det viser hvorfor det er så viktig med sterke redaktørstyrte medier, sier Øgrey.