Endringer for onlinemålingene 2018-2019

  • Både tekniske forutsetninger, endringer i kalibreringsgrunnlaget og metodiske tilpasninger gir føringer på resultatene, og onlinemålingene vil være under kontinuerlig utvikling. Sammenligning av tall fra måned til måned må sees i sammenheng med disse endringene.Onlinetallene 18/2 for PC/Mac og mobil ble for første gang fullstendig kalibrert i forhold til census for perioden februar-juni og rene domener. Tidligere har tallgrunnlaget i F&M fort det meste vært hentet fra CATI intervjuene, og bygd på hva folk kan erindre.
  • Onlinemålingene bygger på Comscore’s UDM metode som består av målekoder (tagger), som mediene selv er ansvarlig for å implementere taggene, og paneler. Det er i tillegg i Norge blitt utviklet en ny beregning av daglig dekning for å kunne gi stabile daglige tall (ADV) for måling av PC/Mac. For å kunne rapportere valide tall for PC/Mac for mindre nettsteder er det blitt utviklet en CookieToPerson modell (C2P). Høsten 2018 utviklet Kantar Media Cookie2Person (C2P) faktorer for å kunne rapportere persondekning på alle digitale plattformer.  De største mediene benyttes Comscore Norges ADV metode, mens vi benytter C2P for de mindre mediene. Septemberdata er derfor de første dataene som rapporterer persontall.
  • Implementering av iOS i mobilpanelet påvirket mobiltallene. Dette fikk konsekvenser for oktobertallene for mobil. De metodiske endringene i oktober gjør det derfor ikke mulig å sammenligne septemberdata med oktoberdata for mobilt innhold.
  • Hovedrapporteringen for 2018 (19/1) er den første fullverdige rapporteringen som inneholder nettbrett, digitalt totalt og fullstendige mediehus tall.
  •  Fra januardata inkluderes mer bruk fra apper, inklusive TV- og radioapper, og bruk fra noen flere domener i kalibreringsgrunnlaget til de offisielle tallene. For enkelte medier vil endringene komme med først fra februardata. Et unntak er de fleste eAvis-appene hvor det ikke er mulig å skille ut bruk av eAviser fra resten av innholdet. I tillegg inngår også bruk av apper som ikke er tagget i kalibreringsgrunnlaget fra og med januardata 2019. De metodiske endringene fra desember- til januardata har hatt betydelig effekt for noen av mediene.