Hva blir målt?

Hovedfokuset for målingene er å tilby en åpen og transparent løsning for å rapportere tekniske trafikktall, persontall og målgrupper til mediehusene, annonsører og mediebyråer i Norge. Kantar måler papirutgavene som også er koblet til målgruppedataene i Forbruker & Media (F&M).  Linkpulse måler mediehusenes tekniske trafikk på mobil, PC/ Mac, nettbrett og eAvis. Verdiene for daglig dekning i Linkpulse-målingen blir kalibrert inn i F&M (Kantar Online). Total digital dekning, mediehusdekning og ulike kombinasjoner av digital dekning og dekning på tvers av digitalt og papir blir kalkulert i Kantar Online med bakgrunn i innsamlede tall i F&M.

Medietall.no, som driftes av MBL, oppdaterer både tekniske trafikktall fra Linkpulse og persontall fra Kantar. Dette er to forskjellige datasett som benyttes til ulike formål:

 

 

  1. Persontall: Kantar leverer de offisielle dekningstallene som blir oppdatert kvartalsvis for norske nettsteder. Tallene er sammenlignbare med lesertall for papiraviser, magasiner, radio, TV og andre medier. Tallene finnes under rapporten "Persontall" på Medietall.no. Alle dekningstall blir i tillegg rapportert i Kantar Online (F&M) hvor dataene blir koblet til målgruppedata.

 

  1. Trafikktall: Linkpulse leverer de tekniske trafikktallene som blir oppdatert ukentlig og som blant annet benyttes til konkurrentanalyser. Formålet er å rapportere trafikktall som ligger nært opptil medienes egne rapporteringssystemer og det som i dag benyttes for kjøp og salg av reklame i markedet. Tallene finnes under rapporten "Trafikktall" på Medietall.no.