Endringer for målingene 2018-2021

Både endringer i teknologiske forutsetninger, endringer i definisjoner og metodiske tilpasninger gir føringer på resultatene. De digitale målingene vil derfor være i kontinuerlig utvikling. Det har de siste årene vært gjennomført både mindre justeringer og større endringer som gjør det metodisk utfordrende å sammenligne utviklingen.

 

  • 18/2 (2017/2018) ble for første gang kalibrert i forhold til trafikkmålinger. Tidligere har tallgrunnlaget i F&M først og fremst vært hentet fra intervjuer på telefon og web, bygd på hva folk kan erindre.
  • 19/1 (2018) og 19/2 (2018/2019) ble basert på Comscores UDM metode med kombinasjon av trafikkmålinger og paneler for de største nettstedene.
  • Fra 19/1 (2018) ble det inkludert mer bruk fra apper, inklusive TV- og radioapper, og bruk fra noen flere domener i kalibreringsgrunnlaget til de offisielle tallene. Disse endringene fikk betydelig effekt for noen av mediene.
  • Magasinundersøkelsen var tidligere en egen undersøkelse som kun målte papirmagasiner. Undersøkelsen ble fra rapportering 2019 en del av undersøkelsen F&M MGI. Både innsamlingen, utvalget og vektene er derfor endret fra 2018 til 2019. Endringer i magasintallene fra 19/2 til 20/2 må derfor tolkes med forsiktighet.
  • Fra og med juli (2019) og dermed 19/2 (2018/2019) ble eAviser og apper som inkluderer eAviser inkludert i kalibreringsgrunnlaget for mobil, PC/Mac og nettbrett. Dette ga en økning for mobiltallene for flere mediehus.
  • MBL reforhandlet avtalen med Kantar fra januar 2020, og Comscore la som en effekt av dette ned sine paneler i Norge.
  • 20/1 (2019) og 20/2 (2020) ble kalibrert som 18/2 og i forhold til trafikkmålinger for alle nettsteder. Kalibreringsgrunnlaget for 20/1 og 20/2 var utvidet i forhold til 18/2. Overgang til trafikkmålinger medførte endret nivå i forhold til Q4 2019 for flere nettsteder.
  • 21/1 (2020) publiseres våren 2021 basert på nye avtaler med Kantar og Linkpulse. Tekniske trafikktall rapporteres fra 2021 på rene domener for nettsider og apper på mobil, PC/Mac og nettbrett. Apper tilhørende samme domene navngis med unike navn. eAvis rapporteres separat.