Hvor arbeidet utføres – arbeidsplassen

I arbeidsmiljøloven står det at arbeidsplassen skal oppgis i kontrakten, det vil si arbeidsstedets forretningsadresse. Dersom arbeidet utføres flere bestemte steder, for eksempel på ulike lokalkontor, skal de ulike adressene oppgis. Dersom det ikke eksisterer en fast arbeidsplass, skal det opplyses.

I arbeidsmiljøloven står det at arbeidsplassen skal oppgis i kontrakten, det vil si arbeidsstedets forretningsadresse. Dersom arbeidet utføres flere bestemte steder, for eksempel på ulike lokalkontor, skal de ulike adressene oppgis. Dersom det ikke eksisterer en fast arbeidsplass, skal det opplyses.

Det hender vi får spørsmål om arbeidsstedet kan endres for de ansatte for eksempel dersom et lokalkontor nedlegges. Dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle og vi oppfordrer dere til å fortsette å ta kontakt med oss.

I NHOs mal for arbeidsavtale er det tatt høyde for at arbeidsgiver på et senere tidspunkt kan ha behov for å foreta endringer, se følgende formulering: Arbeidssted: for tiden arbeidsgivers lokale: [angi adresse og kommune]. Arbeidssted kan endres dersom arbeidsgiver har behov for at arbeidstaker arbeider ved andre deler av virksomheten eller virksomheten flyttes. Arbeidstaker må påregne at arbeidet må utføres utenfor arbeidsstedet når stillingen krever det.