Når vil de ulike tallene være tilgjengelig gjennom 2018-2020?

Digitaltallene

  • Tallene på hhv. PC/Mac, mobil og nettbrett vil være tilgjengelig til ulike tidspunkter i Comscore MMX og i Forbruker & Media (F&M) samt Medieportalen.
  • MMX: Mengden data som går via systemene gjør at det kreves noen uker for å prosessere ferdig foregående måned. De norske dataene i MMX sikter på å bli tilgjengelig innen den 23. arbeidsdagen i den påfølgende måneden.
  • F&M (Kantar Online): Tallene for F&M 18/2 ble offentliggjort 25.09.18 og var basert på datainnhenting fra juli 2017 til juni 2018. Disse tallene var basert på en hybrid av tidligere metode og innføring av Brand First (måling av hhv. PC/Mac, mobil og nettbrett) for digital fra januar 2018. Tallene for 18/2 ble som opprinnelig avtalt kun rapportert for PC/Mac og mobil. Siden både metode for innsamling og beregning av online-tallene endres, er det ikke mulig å sammenligne med tidligere målinger. Det gjelder også for tall for mediehusene på tvers av enheter.
  • Tallene for F&M 19/1, som ble offentliggjort i mars 2019, består kun av intervju gjennomført med Brand First for digital og representerer et nytt 0-punkt. Tallene blir rapportert for PC/Mac, mobil og nettbrett.

Tallene for papirutgavene

Tallene for papirutgaver målt i F&M og MU er uforandret og er derfor sammenlignbare med tidligere tall for papirutgaver. Tallene rapporteres to ganger i året, i februar/mars og september/oktober, i F&M (Kantar Online) og i Medieportalen (http://medieportalen.kantar.no)

 

Totaltall

Tallene på mediehusnivå på tvers av papirutgaver og digital følger samme logikk som rapportering for digital (se over), hvor tall for papirutgavene holdes konstant per halvår og digitaltallene oppdateres månedlig i F&M (Kantar Online) og i Medieportalen (http://medieportalen.kantar.no).