DataWallet vant MBLs pithcekonkurranse

Publisert

DataWallet ble kåret til den beste medie-startup'en i MBLs pitsjekonferanse tirsdag kveld. Vinneren får 100.000 i premie for å videreutvikle produktet sitt.

Her er DataWallet sammen med leder av juryen Tore Andre Godager og arrangør av konkurransen Mediebedriftene - MBLs Geir E Engen.

Juryen har bestått av Tore A Godager (NHST, leder), Ann Baekken (Amedia), Geir Terje Ruud (NTB), Heidrun Reisæter (NRK) og Trine Ohrberg-Rolfsrud (MBL).

DE NOMINERTE VAR:

DataWallet 
Neste år vil EU gjere det lettare for folk flest å få tilgang til informasjonen som selskap som Google og Facebook lagrer om oss. Vi vil lage ei slags lommebok på nettet kor du kan lagre all informasjonen andre har om deg. Når ei nettavis vil gi deg tilpassa reklame no, må dei som regel spørre google om info om deg. Hvis du har ei digital lommebok med info om deg sjøl, så kan nettavisa få infoen rett frå deg. Då treng dei ikkje å betale google for å levere skreddersydd innhold og tilpassa reklame. Pengane som før gikk til google kan avisa bruke til å bedre ein pressa økonomi.  

Daycloud 
Daycloud er en app for bildedeling under arrangementer. Alle som deltar kan koble seg opp på en felles sky, og dele bilder med de andre deltakerne under og etter arrangementet. Slik har du alle bildene samlet på ett sted, og du kan laste ned de du liker best i høyoppløselig kvalitet.  

Did Digital Developement AS 
Utendørs reklame er basert på repetisjon, er veldig dyrt og bare store merkevarer har råd til det. Hvorfor? Fordi de ikke vet om noen har sett annonsen, må de gjenta det for å få effekten. Lokale områder er okkupert av ikke lokale merker. Små butikker og enkeltpersoner, bruker papirplakater som er billigere, ineffektive, forurensende og ofte ulovlige. Vi har utviklet en programvare, Motion Catcher, som kan forstå om noen har sett en annonse og hvor lenge de har sett den. Annonsøren kan betale per visning, repetisjon er ikke lenger nødvendig, og annonseringsrommene er også rimelige for lokale annonsører. Vi tillater kommunen å dele sosiale og rapporterte meldinger, og borgere for å bruke gratis wifi og lade mobiltelefoner. Spar papir og ha en grønnere by! 

Grit Solution
Et high end 360 kamera med intelligens. Et øye som ser over alt med ingen blindsoner.  

Instapoll AS 
Vi lager realtime opinionsundersøkelser for TV basert på data fra sosiale medier 

Omnitale AS 
En ny inntjeningsmetode for nettaviser. 

Parrot Play 
"Bestemor - synes du det skulle være flere program som Norge Rundt på TV?" Last ned ParrotPlay - en Applikasjon som finner "ting du liker" uten at du trenger å vite noe mer enn det. Det er helt gratis.  "Magisk sier du?" Neida, vi har bare laget verdens første grafdatabase som lagrer relasjoner mellom alt innhold som noen gang er laget, alle personer som ser det og alle tjenester som tilbyr innholdet. Ja, og så lar vi denne databasen snakke med en helt ny type web-browser som kan se, tenke og browse for deg. Ok - litt magisk, men ikke mer enn at vi har søkt verdenspatent for det. "Hvorfor vi gjør alt dette?" Det er enkelt: fordi Internet er i ferd med å spise opp inntektene som tidligere gikk til å finansiere journalistikk, og uten journalistikk så vil den som lyver høyest overbevise flest velgere, og verden blir et dårligere sted. (*idag filmer, TV-serier, TV-program, klipp, i morgen all informasjon som er tilgjengelig på internet ) 

Showtag  
Produktplassering har blitt gjort på samme måte i "100 år": vis et produkt i et bilde eller film, kryss fingrene og håp på at det fungerer. Showtag har utviklet en teknologi for å gjøre denne prosessen digital, det vil si at vi kan måle effekten av produktplassering i sanntid, lære av hva som fungerer best for ulike produkter og kunder, og så å gjøre mer av det.  

PhotoCarrier 
PhotoCarrier effektiviserer medieflyten og minimerer arbeidet med publisering av medieinnhold, både fra egne medarbeidere og fra publikum. Sanntidsanalyse og metadatabehandling av filene gir grunnlag for gode og rettede søk også i ettertiden. Med både dedikert og ubegrenset lagringskapasitet, så kan også mediehuset eksponere ønsket materiale til andre medier for evt salg og utveksling også i ettertid. Kombinert med muligheten å koble seg direkte til publikum på en engasjerende måte gjennom PhotoCarrier app´en, så gir dette mediehusene nye muligheter for både engasjement, inntjening og innsparing. 

Trondheim Only 
Vi bygger en nettportal som kobler grundere til en engasjert, lokal heiagjeng.  

VIO 
VIO samler det beste innholdet fra utvalgte magasiner og aviser på ett sted - www.vio.no. Du kan lese så mye du vil for 99kr i måneden, på alle dine enheter. Alt innholdet er digitalisert ned på artikkelnivå og nå har vi 6.698 artikler fra 40 partnere som DN, Aller Media og Morgenbladet. Førsteklasses lesestoff av premium kvalitet!