Årets innovasjon: Prisen skal hedre nye og nyskapende løsninger som bidrar til å utvikle norsk journalistikk og styrke medienes samfunnsoppdrag. Prisen er åpen for innovasjoner av både teknisk og innholdsmessig art, og juryens hovedfokus vil ligge på nyskaping og relevans. Innovasjonen skal bryte med etablert praksis eller vesentlig forbedre eksisterende løsninger. Juryen vurderer nyskaping og originalitet, løsningen må være genuint ny for norsk mediebransje og vise original tenkning som flytter grenser for journalistisk formidling eller teknisk implementering. Det er også avgjørende at innovasjonen viser et klart bidrag til journalistikkens utvikling ved å heve kvaliteten, effektiviteten eller rekkevidden av journalistikken, enten gjennom nye metoder for innsamling, produksjon, verifisering eller presentasjon av nyheter. Videre må løsningen ha en klar og positiv innvirkning på medienes samfunnsoppdrag og brukermøte. Dette kan måles i forbedret tillit, økt tilgjengelighet for viktige målgrupper, eller en bedre brukeropplevelse som fører til økt engasjement. Innovasjonen må ha dokumentert relevans og skalerbarhet i markedet, enten redaksjonelt eller kommersielt, ved å vise potensial for å inspirere og implementeres av andre mediehus i bransjen.
Årets mediehus: Prisen Årets Mediehus tildeles det mediehuset som gjennom året har utmerket seg på en helhetlig måte. Dette er en totalvurdering av medievirksomheten, basert på resultater innen innhold, utvikling og presentasjon. Juryen vurderer innhold og kvalitet, og all dokumentasjon fra mediehuset (som trafikktall, lesertall, økonomiske resultater og redaksjonell kultur) vil bli gjennomgått. Mediehuset må dokumentere gjennomgående høy journalistisk kvalitet og solid redaksjonelt håndverk i hele sin portefølje. Det er avgjørende å vise at mediehuset har lyktes med å sette dagsorden og skape vesentlig samfunnsdebatt. Juryen vil også se på hvordan mediehuset har løst sitt samfunnsoppdrag gjennom sine redaksjonelle prioriteringer, enten dette har handlet om bred nyhetsdekning eller kritisk graving. Juryen vurderer også utvikling og innovasjon. Her legges det vekt på mediehusets evne til å innovere og ta i bruk ny teknologi, for eksempel kunstig intelligens eller nye formater, for å forbedre både produksjon og brukeropplevelse. Mediehuset må også vise en effektiv porteføljeforvaltning, der den samlede porteføljen (print, nett, lyd, video) styrker merkevaren og når ulike målgrupper. I tillegg vektlegges en fremtidsrettet og robust redaksjonell kultur som fremmer kompetanseutvikling, kreativitet og nødvendig omstillingsevne. Juryen vurderer også presentasjon og resultater. Dette omfatter kvaliteten på brukeropplevelsen og den digitale distribusjonen. Mediehuset må dokumentere at det har lykkes i å engasjere og beholde brukerne, enten gjennom vekst, stabilisering eller leser- og abonnementsvekst. Deltagende mediehus må legge ved en begrunnelse for hvorfor de bør vinne, MERK begrunnelsen kan ikke overstige 10 sider. For å være aktuell som kandidat til denne prisen må mediehuset delta i minst én av de andre kategoriene i konkurransen.