Medienettverket og MBL etablerer  mentorprogram

Medienettverket, Forum for kvinner i ledelse fyller 20 år i år. Målet da nettverket ble etablert, var å bidra til at mediebransjen skulle bli mer mangfoldig. Arbeidet går fremover, men det går for sakte. Nå etablererer Medienettverket i samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening (MBL) et mentorprogram på tvers av bransjen for å styrke kvinners lederskap karrieremuligheter i mediene.

Programmet vil tilby 15 deltakere hvert år mulighet til å bygge en mentorrelasjon med noen av bransjens mest erfarne ledere. Gjennom 12 måneder vil man få flere faglige samlinger og bistand i mentorprosessen. AFF, som har jobbet med mentorprogrammer både i mediebransjen, i NHO og for andre aktører, vil være Mentorprogrammets faglige ressurs.

– Medienettverkets styre spurte sine medlemmer i vår hva de ønsket at nettverket skulle være. Vi fikk tydelig tilbakemelding om at nettverkssamlinger og konferanser fortsatt var nyttig, men at mer konkrete verktøy i utviklingen av godt lederskap var et ønske.

Mentoring har vist seg å ha svært god effekt dersom det gjøres riktig, og AFF har dokumentert gjennom mange år at de er en aktør som skaper endring. Vi er stolte over å kunne tilby dette til bransjen, sier leder for Medienettverket Veslemøy Østrem.

I høst har Medienettverket hatt kontakt med de fleste konsernlederne for å få innblikk i deres behov i mangfoldsarbeidet

– Alle topplederne vi har hatt kontakt med til nå, stiller seg bak et mentorprogram og ønsker å bidra både som mentorer og til finansiering. Det er gledelig å se at konsernledere i hele bransjen tar arbeidet med mangfold på alvor, sier hun.

Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef i NRK er glad for initiativet. – Vi trenger større mangfold i ledelsen av norske medier, for bedre å treffe hele publikum. Klare mål og mer konkrete virkemidler er en forutsetning. Derfor støtter og bidrar NRK til Mentorprogrammet.

 Også TV2, Schibsted, Amedia, Polaris og Mentor Medier har stilt seg positive til prosjektet.

 – I TV 2 mener vi dette programmet kan bli et av flere viktige virkemidler for å fremme en bedre kjønnsbalanse blant ledere i medievirksomheter. Selv har vi ennå ikke kommet dit vi burde være, og derfor er dette høyst relevant for oss, sier TV2-sjef Olav Sandnes.

 

MBL blir Medienettverkets samarbeidspartner for programmet. 

– Da MBL i mars presenterte undersøkelsen om kjønnsbalanse i mediene viste resultatene at kvinnene i altfor stor grad faller fra før de når ledergruppene, og at det er en overvekt av menn som leder norske mediebedrifter. Da bransjen gjorde undersøkelse om seksuell trakassering, ble bedre kjønnsbalanse blant ledere og på arbeidsplassen trukket frem som et mulig grep for å bli kvitt trakasseringsproblemer og at bedre kjønnsbalanse er bra for arbeidsmiljøet. Derfor er det viktig at vi nå får på plass en mentorordning i bransjen for å øke kvinneandelen og mangfoldet blant norske medieledere. Vi ser frem til at programmet kommer i gang og håper at mange ønsker å delta. Ikke minst gleder vi oss til å se flere kvinner i medieledelsen i årene som kommer, sier styreleder i MBL og administrerende direktør i Adresseavisa, Tove Nedreberg.

 Mentorprogrammet vil rekruttere deltakere som har ledererfaring og som har ambisjoner om å ta et enda større ansvar. Styret i Medienettverket inviterer også ledere med flerkulturell bakgrunn (av begge kjønn) til å søke om deltakelse.

– Mangfold i medieledelse handler ikke bare om kjønn, og vi ønsker også det perspektivet inn i Mentorprogrammet, sier Veslemøy Østrem.

 Trine Ohrberg-Rolfsrud, informasjonsansvarlig i MBL blir faglig koordinator sammen med styret i Medienettverket.

 Søknadsfrist for deltakelse i Mentorprogrammet blir 15. november.

Har du spørsmål om Mentorprogrammet, eller ønsker du å delta som deltaker eller mentor. Ta kontakt med oss.