MBL løftet frem mva-fritak og produksjonstilskudd i høring

Publisert

Mens vi venter på mediemeldingen ber MBL Stortingets Familie- og kulturkomite konkret om to ting: Pris og lønnsjustering av produksjonstilskuddet med 2,4 % som de andre postene innenfor Medieformålskapitlet, og å bidra til at avgrensing av mva-fritak for digitale dybdemedier blir fremtidsrettet.

Under mandagens høring trakk også adm. dir. Randi S. Øgrey frem at nå som EU har åpnet for lavere mva-satser for digitale medier burde alt ligge til rette for at all digital journalistikk under lov om redaksjonell fridom blir omfattet av fritak. – Det vil styrke norsk innhold, språk og kultur, sa Øgrey.

Til tross for alt som skjer i mediehusene knyttet til digitalisering og økning i digitale brukere, ble komiteen varslet om at MBLs fremskriving viser et betydelig gap mellom inntekter og kostnader. - Selv om det jobbes godt med det digitale vil inntekstene synke fremover. Annonseinntekter på papir vil synke, og digitale annonseinntekter vil ikke øke nok til å kompensere. Brukerinntektene vil være svært krevende å opprettholde på dagens nivå når flere brukere blir digitale fordi prisene der er lavere, sa hun.

Øgrey minnet også om at distribusjon blir en utfordring dersom postloven endres slik at Posten bare skal levere ut post 2,5 dager per uke. – Fremdeles kommer mellom 75 og 95 % av abonnementsavisenes inntekter fra papirutgaven og "papirinntektene" muliggjør den nødvendige digitaliseringen. Vi trenger å ha med oss disse inntektene så lenge som mulig og mye står på spill for 200 lokalaviser landet rundt som binder lokalsamfunnene sammen og er viktige for den høye generelle tilliten mellom mennesker i Norge, som er noe av samfunnets viktigste kapital.

Her er opptak fra høringen med Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for lokalaviser, Norsk lokalradioforbund, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Salas (Sagat og Avvir). Det starter med MBL (kl. 09:25).