MBL ønsker samarbeid velkommen

Publisert

MBL er positive til mer samarbeid på tvers av våre mediehus. Derfor har vi også satt i gang prosjektet som skal se på en mulig felles innlogging. - Vi ser at mediemarkedet står sterkere sammen, særlig med tanke på konkurransen med globale aktører. Vi mener at NRKs innhold like gjerne kan deles med for eksempel VG som med Facebook, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey.

I dag må mediebrukere registrere seg opptil flere ganger om de ønsker å lese innhold fra mer enn en avis. Hvert konsern har sin egen innlogging, og ingen av disse tjenestene snakker sammen. For mange brukere kan det oppleves som kronglete.

- Utgangspunktet er at vi ønsker å se på løsninger som vil gjøre det enklere for brukere som har ulike kontoer og brukeravtaler med konkurrerende mediehus. Først må vi analysere de ulike databasene for å se om det er mulig å hente ut en nettogevinst ved et slikt samarbeid, sier Øgrey.

MBL har fått hjelp av Jo Christian Oterhals i rådgivningsfirmaet Treo for å se om en felles innlogging er mulig. Det er viktig at et eventuelt samarbeid følger reglene for personvern, og at brukerne blir godt informert om vilkårene hele veien. På litt lengre sikt er det mulig at samarbeidet kan utvides til å omfatte annen type data om for eksempel bevegelsesmønster og personlige preferanser. Etter hvert kan man også åpne for en felles standard for mikrobetaling hos mediehus man ikke har et fast abonnement hos.

- Innretningen på samarbeidet må det kommersielle markedet ta seg av. Vår hovedtilnærming er at vi må samarbeide og dele mer, samtidig som vi skal fortsette å konkurrere om journalistikk og innhold, sier Øgrey.