Norske aviser befester sin digitale posisjon

Hver dag bruker 83 prosent av Norges befolkning norske aviser enten på papir eller digitalt for å holde seg oppdatert. 67 prosent bruker daglig digitalt innhold, mens 39 prosent fortsatt får sine nyheter via papiraviser en gjennomsnittlig dag.

-Nordmenn vil ha norsk redaksjonelt innhold, og de vil ha det på mobilen. Lesertallene viser at den gode journalistikken som hver dag produseres i våre mediehus leses og brukes. Dette er godetall, sier Randi S. Øgrey adm. dir i Mediebedriftenes Landsforening.

VG er landets desidert største avis på tvers av papir og digital med totalt 2.379.000 daglige brukere uavhengig av plattform. Dagbladet har nå 1.295.000 daglige brukere, mens 755.000 personer daglig bruker Aftenpostens produkter enten digitalt eller på papir.

Digitalt er VG største nettsted med 2,3 millioner daglige brukere, etterfulgt av Dagbladet (1,2 millioner), og NRK (1,1 millioner). TV2 har også over 1 million brukere daglig. 

70 prosent av den digitale trafikken er nå på mobil (målt i brukersesjoner), og andelen har økt med 10 prosentpoeng fra august 2018 til august 2019. 

Tilbakegang for papiravisene
Samlet sett er det en tilbakegang på 8,1 prosent for de 162 papirtitlene som er rapportert. 12 titler har fått flere lesere og 89 har fått færre lesere. Lokal- og regionsavisene går tilbake med 7,5 prosent på sine papirutgaver, mens nisjeavisene går tilbake med 1,7 prosent. Samtidig øker lesing av eAvisene med 8 prosent, og 6 prosent leser eAviser daglig.

De største nettstedene digitalt (mobil, PC/mac og nettbrett)

  1. VG                        2.282.000
  2. Dagbladet          1.219.000
  3. NRK                      1.134.000

De største avisene (digitalt og papir)

  1. VG                        2.379.000
  2. Dagbladet          1.295.000
  3. Aftenposten        755.000

* Lesertallene for papiraviser og magasiner er samlet inn i F&M i 2018/2019. Digitaltallene er hentet fra Comscore sine målinger i august 2019, og tallene er kalibrert inn i F&M.