Økt forutsigbarhet - få konkrete tiltak

Publisert

Den nye mediemeldingen lanserer helt ny struktur for hele mediestøtten, inkludert finansieringen av NRK. Den mangler konkrete tiltak for den største delen av mediebransjen. -Vi savner tiltak som vil ha effekt for alle brede allmenne nyhetsmedier, slik Mediemangfoldsutvalget foreslo, sier MBLs styreleder Tove Nedreberg.

Meldingen har en rekke forslag til hvordan mediepolitikken skal struktureres. Blant annet skal man sikre økt forutsigbarhet gjennom fireårige perioder hvor mediepolitikken ligger fast.

-Forutsigbarhet er svært viktig, det har vært et sentralt krav fra bransjen. En felles ordning er i utgangspunktet et godt forslag, som kan bidra til en helhetlig vurdering av virkemidlene med mål om å sikre mediemangfoldet, sier Nedreberg.

Det blir en endring i hvordan mediestøtten som helhet blir prioritert. Lokalavisenes støtte styrkes, og "hvite flekker" geografisk og tematisk skal i større grad prioriteres. -Det er positivt at man nå styrker lokalavisenes tilskudd, men det er utydelig hva som skal defineres som "hvite flekker", sier Nedreberg.

-De mellomstore lokalavisene og regionavisene drar hver dag lasset, driver samfunnsdebatten og nyhetsformidlingen i hele landet. Disse har tapt svært store inntekter i annonsemarkedet, og gjennomført store kostnadsreduksjoner. Mediemangfoldsutvalget var bekymret for nettopp denne gruppen medier, så her hadde vi håpet at meldingen kom med konkrete tiltak, sier Nedreberg.

LES MELDINGEN HER