Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Satser stort på lokalvalget i skolen

Nyhet, Mediekompasset, Utdanning, Journalistikk

Publisert

Mediekompasset (Mediebedriftenes Landsforening) satser stort på digitale undervisningsressurser i forbindelse med høstens lokalvalg. Med produsenten TV 2 Skole på laget, er det produsert videoer, fagtekster og oppgaver på nettsiden www.dittvalg2019.no. Undervisningsoppleggene er tilpasset mellomtrinnet, ungdomstrinnet og videregående skole og vil fortløpende bli oppdatert med dagsaktuelle nyheter

Omfattende gratistilbud

-Bransjen ønsker å bidra til at barn og unge forstår det som skjer og får kunnskap om demokrati, ytringsfrihet, kildekritikk og god journalistikk. Det er viktigere enn noen gang at barn og unge blir gode på å skille mellom fakta og fabrikert informasjon, sier adm dir i MBL Randi S. Øgrey.

Opplegget innebærer at ressursen vil bli løpende oppdatert med saker fra hele bransjen. -Vi har lang tradisjon for å tilby gratis undervisningsopplegg på vegne av mediebransjen i forbindelse med valgene i Norge, men opplegget som nå er digitalt er langt mer omfattende enn ved sist lokalvalg.

Vi ønsker å vise hvordan lokalpolitikken fungerer og hvordan man kan få gjennomslag for sine meninger. Sammen med lokalavisene ønsker vi også å bidra til at flere engasjerer seg i samfunnsspørsmål i lokalmiljøet. I tillegg håper vi å bidra til at unge blir engasjerte mediebrukere med en god porsjon kritisk sans, sier Øgrey.

Løpende oppdatert

De neste ukene vil Ditt valg 2019 bli løpende oppdatert med ferske videoer fra nyhetsbildet knyttet til årets kommune- og fylkestingsvalg. Nettstedet vil også inneholde aktuelle saker fra avisenes nettsider. Fagtekstene er tilrettelagt for å fungere som et supplement til det politiske stoffet i lokalavisene og er utviklet for å treffe kompetansemål i samfunnsfag og norsk, men passer også til andre fag og tverrfaglig arbeid.