Innretningen på regjeringens foreslåtte ordning vil dekke bare 24 prosent av et beregnet tap fra mars til medio juni på rundt 400 millioner kroner. -Det er selvsagt bra at regjeringen anerkjenner samfunnsnytten av redaksjonelle medier med en krisepakke. Men vi har grunn til å frykte at det verste ikke ligger bak oss, men foran oss. Annonseinntektene er tett knyttet til hvordan det går i det øvrige næringslivet, sier Øgrey.
Under koronakrisen har mange mediehus opplevd både rekordhøy bruk og økning i antall abonnenter, og dermed høyere brukerinntekter. Denne økningen er likevel ikke i nærheten av å kompensere for fallet i annonseinntekter.
Endelig digitalmoms for dybde- og nisjemedier
-MBL er glad for at det nå foreslås et digitalt mva-fritak for dybdejournalistikk med kriterier som tillater disse mediene å utnytte de mulighetene som digital publisering gir. All digital journalistikk i medier som er underlagt lov om redaksjonell fridom må gis mva-fritak av hensyn til norsk språk og kultur. Vi oppfordrer Finansdepartementet til å fremskynde ikrafttredelsestidspunktet. I lys av effektene i mediemarkedet av korona-pandemien er det viktig at de mediene som omfattes så raskt som mulig kan begynne å bruke de digitale mulighetene, sier Øgrey.
Regjeringens pressemelding om innretningen på kompenasjonsordningen