Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Magasinenes lesertall: Tett på trendene også under pandemien

Nyhet, Statistikk og analyse

Publisert

Foto: Shutterstock

Under koronapandemien har magasinene hatt færre lesere, men tross den samlede nedgangen øker over en tredjedel av de målte titlene det siste året. -Bladene som øker gjenspeiler trendene vi ser i samfunnet ellers, spesielt under pandemien hvor det har vært økt fokus på blant annet personlig økonomi, mat, hjem og interiør og fritid og helse, sier Randi Øgrey adm dir i MBL.

- En forklaring på den totale nedgangen kan være at det har vært mindre deling av blader og magasiner mellom privatpersoner i forsøk på å begrense smitterisikoen. Vi vet fra tidligere målinger at magasinene ofte har flere lesere per eksemplar, sier Øgrey. Det er en samlet tilbakegang på 7,5 prosent i lesing av magasinenes papirutgaver. 22 titler øker mens 40 går tilbake.

Blader som På TV, Dine Penger, Illustrert Vitenskap, Lev Landlig, Traktor, iForm og Norsk Landbruk vokser med mellom 12 000 og 30 000 lesere. Andre blader med vekst er Vakre Hjem & Interiør, Alt om fiske, Vi Menn Båt og BoligDrøm

Flere blader som vanligvis har mange lesere per utgave går tilbake, og det er også et lavere totalkonsum av magasiner i perioden. 21 prosent av den norske befolkningen leser daglig minst ett papirmagasin, ned fra 24 prosent året før. 

Illustrert Vitenskap øker med 17 000 lesere og holder plassen som Norges mest leste blad med 393 000 lesere for en gjennomsnittlig utgave av magasinet, etterfulgt av Donald Duck & Co med 291 000 og Se og Hør Tirsdag med 279 000 lesere. Hjemmet, Aftenposten Historie og På TV har også over 200 000 lesere.

A-magasinet er det største avismagasinet med 677 000 lesere. Deretter følger VG Helg med 288 000, Dagbladet Magasinet med 260 000, Dagens Næringsliv D2 med 196 000 og Finansavisen Motor med 117 000 lesere.

Alle tall og presentasjoner finner du på www.medietall.no