Enighet om distribusjonsanbud, momsfritak og innovasjonsstøtte

Nyhet, Mediepolitikk

Publisert

-Det er viktig for mediehusene at politikerne var enige om å forlenge distribusjonsanbudet for papiraviser når de nåværende anbudene utløper sommeren 2022. Det betyr at abonnenter i spredtbygde strøk fortsatt vil få avis, sier fagsjef for næringspolitikk i MBL, Bjørn Wisted.

Under Arendalsuka var stortingsrepresentantene Tage Pettersen (H), Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), Trond Giske (Ap) og statssekretær Emma Lind (V) invitert til mediepolitisk debatt i regi av presseorganisasjonene.

Politikerne var også enige om å utvide det digitale momsfritaket til å omfatte all journalistikk, og å åpne innovasjonsstøtten for dybde- og nisjemedier.

– Momsfritak for all digital journalistikk vil styrke norsk innhold, og så er det nødvendig å se konkret på hvordan vi kan sikre mediene like konkurransevilkår med globale techgiganter, sier han.

Debatten vises i videoen