Tre aktører definerer hva som er banen, reglene og opptrer som dommer

Nyhet, Mediepolitikk, Journalistikk

Publisert

-Teknologigigantene Facebook, Google og Apples stadig sterkere kontroll over vår felles offentlighet er et økende demokratisk problem, og rammer mediebransjen direkte. Vi gjør det etter forholdene godt, men vår omstilling er langt fra over. Kanskje det mest krevende ligger foran oss, innledet MBLs styreleder Pål Nedregotten i mediepolitisk debatt under Arendalsuka.

Nedregotten snakket direkte til stortingspolitikere og mediepolitiske talspersoner fra AP, SP og Høyre samt statssekretæren i kulturdepartementet og forklarte: Fordi disse aktørene definerer hva som er banen, reglene og opptrer som dommer.

-Beslutninger i amerikanske styrerom påvirker norsk offentlighet hver eneste dag, men er unntatt demokratisk kontroll, innsyn, og ankemulighet.

To ferske eksempler handler om veien til abonnement og annonsører som er de to hovedkildene for finansiering av journalistikken i Norge. 

1    Google har som Apple annonsert at de vil kreve 30 prosent av alle abonnementssalg i apper. I verste fall mister vi 30 prosent av inntektene fra våre én million digitale abonnenter. Men en slik skatt ville 2020 sett dramatisk annerledes ut. 

 2    Bare i pandemiåret 2020 forsvant 600 millioner annonsekroner fra norsk dagspresse til fordel for Google og Facebook.

Dette er kun to av mange ferske eksempler –alene med verdi godt over den samlede mediestøtten i Norge.

Vi ser økende politisk vilje og handlekraft fra deres kolleger på nasjonalt nivå i Australia, Storbritannia, Frankrike. Og på europeisk nivå i Brussel.

Vi er spente og utålmodige etter å se det samme i Norge, og bidrar gjerne med mer innsikt, forslag og løpende dialog, sa Nedregotten og stilte følgende spørsmål til politikerne Tage Pettersen (H), Åslaug Sem-Jakobsen (SP). Trond Giske (AP) og Emma Lind (V):

  • Hva vil dere konkret gjøre for å bedre våre rammebetingelser, sette grenser for plattformenes adferd og dermed styrke demokratiet?
  • Hva vil dere konkret gjøre gjennom europeisk samarbeid for å bedre medienes rammebetingelser og sette grenser for plattformens adferd, for å styrke demokratiet?

Politikernes svar i sin helhet kan du høre i siste del av videopptaket.

Alle tre politikere erkjente problemstillingen samtidig som det også fremgikk at arbeidet med regulering går for sakte sammenlignet med hvor rask utviklingen er. Se også Medier24 om Mediehusene kan miste 30 prosent av abonnements­inntektene til Google: – Dette er dramatisk