Her er finalistene til Årets Talent 2022 og Årets kvinnelige medieleder 2022

Nyhet, Mediepriser

Publisert

De tre finalistene i Årets kvinnelige medieleder øverst fra venstre: Alexandra Bæverfjord, Ingrid Skogrand og Frøy Gudbrandsen. Finalistene i Årets Talent nederst fra venstre: Elise Kruse, Mariell Kversøy Enge og Lillian Holden . Foto: Dagbladet, Aller, Bjørn Erik Larsen, BT, Morten Marius Larsen, Vårt Land, Hallingdølen og Ihne Pedersen.

-Vi håper vi utvikler lederskap i bransjen ved å synliggjøre og løfte frem disse lederne, sier leder for Medienettverket, Jannicke Kjeilen Dyrøy om de tre finalistene i hver av kategoriene Årets Talent og Årets kvinnelige medieleder.

Finalelisten ble presentert under Høstmøtet til Norsk Redaktørforening.

Finalistene til Årets kvinnelige medieleder 2022 er: Frøy Gudbransen (42), sjefredaktør i Bergens Tidende, Ingrid Skogrand (47), konserndirektør i Aller Media og Alexandra Beverfjord (45), sjefredaktør i Dagbladet.

Finalistene til Årets Talent er Elise Kruse (30) Religion- og featureredaktør i Vårt Land, Lillian Holden (35) Ansvarlig redaktør i Hallingdølen og Mariell Kversøy Enge (37 ) Direktør kommersiell produktutvikling, Amedia.

Juryene sier:

Årets kvinnelige medieleder 2022
Frøy Gudbrandsen har vært både politisk kommentator og politisk redaktør i BT, før hun ble
sjefredaktør i november 2019. Under hennes ledelse har BT økt antall abonnenter og økt
engasjementet blant leserne. Bergens Tidende ble kåret til Årets mediehus i Norge i 2022. Samme år fikk de også Skup-diplom og Den store journalistprisen for Bergen Engines-saken. Prestasjonene viser resultatet av hvordan Gudbrandsen jobber målrettet og langsiktig, og får de ansatte med seg. Det synes også gjennom høy tilfredshet i medarbeiderundersøkelser. Gudbrandsen gjør seg bemerket med en tydelig stemme, både i sitt lederskap og utenfor avisen. Hun bidrar til fornying i hele Schibsted-konsernet med å fremme mangfold og flerkulturell kompetanse.


Ingrid Skogrand er konserndirektør for publishing i Aller Media, en rolle hun har hatt siden 2017. Tidligere har hun vært redaktør og publisher i samme konsern. Merkevarene hun har det kommersielle ansvaret for, er til å kjenne igjen i digitale flater og når ut til stadig flere. Blant de merkevarene som i fjor hadde kraftigst digital vekst i dag, finner vi både KK og Se og Hør fra Skogrands portefølje. Som leder er hun utpreget strategisk, samtidig som hun er en fanebærer for fellesskapet, løfter og ser talenter og har en naturlig autoritet. Hun fremmer mangfold og har vært en pådriver for å løfte mangfoldsarbeidet i konsernet. Ingrid Skogrand er et levende bevis på at det er mulig å være tydelig og resultatorientert samtidig som du har varme, gjensidig respekt og et utrolig smittende humør.

Alexandra Beverfjord har ledet Dagbladet gjennom sterk vekst de siste årene. Avisen har markert seg både med egen journalistikk og bruk av nye virkemidler. Strategien har åpenbart skapt resultater. Gjennom det som tidvis har vært en omdiskutert tydeliggjøring av Dagbladets profil, har hun med stø hånd stilt tydelig krav til Dagblad-redaksjonen. Det har skapt resultater, og ikke minst stor selvtillit internt i virksomheten. Som leder er hun høyt aktet internt, og beskrives som krevende og resultatorientert med gode økonomiske resultater siden hun tiltrådte i stillingen, men også med en genuin interesse for menneskene rundt seg.

Årets Talent:

Elise Kruse står bak en stor del av den omfattende digitale veksten til Vårt Land de siste årene. Som Norges eneste religionsredaktør har hun stødig ledet landets største fagredaksjon av sitt slag og en digitalisering av avisen som har medført en dobling av digitale abonnenter. Religionstoffet er det som selger soleklart flest abonnementer for Vårt Land. Hun leder nyhetsjournalistikken på et område som er komplisert og konfliktfylt. Både som reportasjeleder og meningsredaktør har hun bidratt til å heve Vårt Lands profil og troverdighet i en fragmentert og polarisert nisje. Forventningene til hvem hun skal være og hva hun skal stå for kommer utenfra og innenfra i redaksjonen. Elise møtes med respekt på grunn av sin tilnærming til utfordringer, beskriver flere. En referanse beskriver at Elise så vidt er i gang med oppdraget sitt og at hun er strategisk, mild og reflektert. Og at hun har løftet mangfold gjennom fokus på frihet for seksuelle minoriteter i det redaksjonelle.
Elise Kruse jobber daglig med reportasjeledelse, meningsproduksjon, personalbehandling, produktutvikling, strategisk tenkning og administrasjon. Hun er en kulturbygger. Fremmer gjerne andre kvinner, tar tak i ledelse, tar godt vare på ansatte og begir seg inn i vanskelige samtaler. Dette er en leder som tør å utfordre og som vi kommer til å se mye til fremover.

Lillian Holden har bakgrunn fra elitefotball, og lagånden hun skaper rundt seg stammer kanskje derfra. Hun coacher sine medspillere i avisen på en måte som gir innhold som står ut og blir lagt merke til. Lillian går foran som leder og opererer med kort vei fra idé til handling. Hun er modig i sin tilnærming, og gjennom å bruke folk til det de er best til, skaper hun entusiasme. Kollegaene fremhever henne som er et ekte medmenneske og en moderne leder som har en innebygd evne til å være reflektert og holde på lange tankerekker.
Etter at Lillian Holden tok over som redaktør i Hallingdølen har avisa sett rekord på rekord. Hallingdølen er kåret til den beste lokalavisen i Europa og Lillian Holden mottok prisen for dette i Wien i juni 2022. Avisen har også forsynt seg grovt av priser delt ut i regi av Landslaget for lokalaviser. Da opplagstallene kom i høst viste de papirtall på 10.733 og digitale lesertall på nær 10.000. Sistnevnte er en vekst på 28 prosent siden i fjor.
Hun balanserer den tradisjonelle papiravisen og det nye digitale formatet og bevarer og utvikler produktet. Det fører til at avisen leverer kvalitet igjen og igjen. Et eksempel er ideen om å produsere en hel utgave av avisen på dølamål. Det som kunne blitt et langdrygt prosjekt ble ferdigstilt på en uke - inkludert programomtaler og annonser. Ideen kom ikke helt ut av det blå, men som et tiltak for å nå de unge man opplever ikke lengre holder like sterkt på hallingdøldialekten.

Marielle Kversøy Enge kom for knappe to år siden fra TV 2 til en nyopprettet stilling i en virksomhet med sterke historiske tradisjoner, og har på rekordtid markert seg som et ledertalent. Hun er myk, men bestemt. Hennes tilnærming til oppgaver og ledelse er strategisk, samtidig som hun er til stede for andre og bygger laget rundt seg. Marielle hadde ingen personalledererfaring fra tidligere, og skulle forme en avdeling med høy kompetanse som av og til bobler over av kreativitet. Det krever struktur og planer, men også improvisasjon og frihet. Som leder stiller hun de gode spørsmålene og utfordrer vedtatte sannheter på en måte som inngir trygghet og underbygger at hennes intensjoner er gode. Hun involverer tidlig, og evner å kombinere kreativitet med skikkelige prosesser og høyt trykk på gjennomføring. Marielle har en svært systematisk og strukturert måte å angripe oppgaver på, og samtidig som hun har tydelige forventninger til organisasjonen. Hun har en tydelig metode å jobbe på. “Hun pusher, men gjør det med en skyvende varm hånd i stedet for et dytt.”, beskriver en kollega.

Vinnerne blir annonsert under Medienettverkets høstmøte 24.november. Meld deg på høstmøtet her