Publisister klager Google inn til EU-kommisjonen

Publisert

Googles atferd i ad tech-markedet har redusert utgivernes inntekter, skriver EPC i klagen.

Googles konkurransebegrensende atferd er til stor skade for europeiske utgivere, annonsører og forbrukere, i form av høye kostnader, lavere kvalitet på tjenestene og mindre innovasjon i ad tech-markedet. Det mener European Publishers Council (EPC), som representerer både Schibsted og mange av de største utgiverne i Europa. Nå har EPC levert en klage mot Google til EU-kommisjonen for konkurransebegrensende adferd.

Organisasjonen mener at Googles atferd i ad tech-markedet har redusert utgivernes inntekter, noe som har gitt færre ressurser til journalistikk og dermed til å oppfylle samfunnsrollen. EPC skriver at man ønsker at EU-kommisjonen gjenoppretter rettferdig konkurranse i levering av annonseteknologiske tjenester og viser til støtte i en rekke funn i rapporter fra nasjonale konkurransemyndigheter.

European Publishers Council (EPC), en Brussel-basert organisasjon.

Les resyme av klagen her