Stup med flere rekorder

MBLs Janne Nermo (t.v.) ble nettopp konstituert som daglig leder i Stup. Her sammen med NJs Line Scheistrøen som nylig ble takket av.

I fjor ble det arrangert 17 Stup-kurs, mens det tidligere år har vært 5-6 kurs. Deltakerantallet har tidligere år har ligget under 100, mens ca. 300 personer deltok på kurs i Stup-regi i 2021. Den positive trenden fortsetter, og bare denne uka deltar 51 personer på Stup-kurs i Pressens hus. Stup-styret hadde nettopp strategisamling, og ny strategi forventes klar i mai. MBLs Janne Nermo ble også nylig konstituert som daglig leder frem til NJ har lagt kabalen for ny Stup-medarbeider.

-Vi har et svært godt samarbeid med NJ om Stup-kursene og det har vært moro å kunne ta et ekstra steg for å løfte flere kompetansefelt og til adskillig flere deltakere. Nå går vi for løsninger som både innebærer at vi møtes fysisk, men også at vi tilbyr rene digitale kurs. Vi ser at folk gleder seg over å endelig kunne møtes fysisk, men også at det er en suksess for oss å ha en del rene digitale kurs, sier Janne Nermo.

I perioden 2017-2021 har 359 journalister, 107 redaktører og 118 frilansere deltatt på Stup-kurs. Fordelt på mediehus er det Aftenposten, VG, Adresseavisen, LO Media, DN og TV2 som har hatt flest medarbeidere på kurs. Blant de mindre redaksjonene topper Vestnytt med 14 deltakere. Blant magasinene har det vært flest fra Aller-konsernet. På konsernnivå er det Amedia som topper listen over antall deltakere på Stup-kurs.

-Vi hadde ønsket oss at flere tok initiativ til bedriftsinterne Stup-kurs, vi får gode tilbakemeldinger fra de som tar steget. I fjor benyttet DN og NTB seg av denne muligheten, sier Nermo.