Abonnentene vil velge selv

Publisert

Flere norske mediehus tilbyr i dag abonnement med ulike kombinasjoner av tjenester. I undersøkelsen "betaling for nyheter" fra MBL sier mer enn en 1 av 4 at de i dag har eller har hatt et abonnement som inkluderer flere nyhets- og aktualitetsprodukter som normalt kjøpe separat. I tillegg har 45 prosent hørt om slike tilbud.

Tilgang til flere tjenester og produkter i samme abonnement, og tjenester som samler de viktigste nyhetene fra flere medier på ett sted har økt i viktighet de senere årene.  Undersøkelsen viser i år at 63 prosent foretrekker en form for bundling. Om abonnentene i en tenkt situasjon kunne velge helt fritt, ønsker over halvparten å sette sammen en kombinasjon av tjenester selv, og kvinner og de yngste abonnentene viser størst interesse for en slik valgfrihet. 2 av 10 foretrekker fortsatt separate abonnement for hvert enkelt nyhetsprodukt, og flere blant abonnentene på nisjeaviser. 

På MBLs Markedsdag 23. november snakket Mathias Bergquist fra Amedia om abonnementstjenesten Alt+. Bård Skaar Viken deltok fra Schibsted og informerte om tjenesten Full Tilgang. Videoen viser opptak fra begge foredragene.

Alle resultater fra Betaling for nyheter 2023 finner du her.