Distribusjon er mediepolitikk, og mediepolitikk er demokratipolitikk

Publisert

Samiske aviser, Landslaget for lokalaviser og MBL deltok på samme slot under høringen: Fra venstre: Iselin Skum (Ávvir), Geir Wulff (Sagat), Randi S. Øgrey (MBL) og Øystein Øygarden (LLA). Foto: Bjørn Wisted.

Transport- og kommunikasjonskomitéen må passe på at forslaget til nytt distribusjonsanbud vedtas som foreslått.

Da Postens omdelingsfrekvens ble 2,5 dag per uke ga komitéen klart uttrykk for at alle, uansett hvor de bor, skal kunne motta papiravis på lik linje med de som bor sentralt. For å følge opp dette iverksatte Samferdselsdepartementet anbudene for avisomdeling i områder uten kommersielle avisbudnett. For 2026 foreslår regjeringen en bevilgning 263 mill. kr til dette.

- Det er svært positivt at regjeringen med dette foreslår å fornye distribusjonsanbudene for aviser på samme nivå som i dag når anbudene utløper til sommeren. Anbudene er svært viktige for abonnenter over hele landet, og for avisenes økonomi. Det er viktig at dette vedtas som foreslått, sier MBLs mediepolitiske fagsjef Bjørn Wisted.

Med økende desinformasjon og propaganda er redaktørstyrte medier avgjørende for tillit, beredskap og motstandskraft i befolkningen. Fri, redaktørstyrt journalistikk er viktigere enn noensinne. Men journalistikk har først betydning når den blir lest, sett eller hørt – av flest mulig, mens den er relevant.

Les høringsinnspillet