Artikler

1469 resultater

1469 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Kulturministeren: – Vi må få med oss den oppvoksende generasjon

    -Redaktørstyrte mediers kritiske samfunnsrolle gjør det helt nødvendig med en fremtidsrettet mediepolitikk tilpasset slike nye utforminger. Slik at mediene kan fortsette å oppfylle samfunnsoppdraget sitt. Vi trenger mediepolitiske virkemidler som ikke bare tilpasset gårdsdagens mediebruk, men også dagens og fremtidens. Vi trenger at nye generasjoner velger norske redaktørstyrte medier, som er vår fremste tilbydere av troverdig og etterrettelig informasjon, sa Kulturminister Lubna Jaffery i sin mediepolitiske redegjørelse torsdag.

  2. |

    SV spør samferdselsministeren om lørdagsdistribusjon

    SVs stortingsrepresentant Anne Lise Gjerstad Fredlund har stilt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (bildet) spørsmål om avisdistribusjonen i 2026. Hun ber om en bekreftelse på at regjeringen vil videreføre dagens distribusjonsordning, inkludert lørdagsdistribusjonen. Fredlund peker på hvor viktig det er at abonnenter over hele landet fortsatt får lik tilgang til nyheter og samfunnsdebatt, og spør om det settes av tilstrekkelige midler i statsbudsjettet for 2026 for å sikre dette.

  3. Frie medier er livsviktig

    – Når uavhengige redaksjoner får støtte, får folk tilgang til informasjon som kan gi håp - og faktisk redde liv. Det er nettopp derfor norsk støtte er så viktig, sier Jorun Nossum, leder for Nansen‑programmet for Ukraina i Norad.

  4. Data, plattformer og infrastruktur: Teknologiavhengighet og medienes digitale beredskapsevne

    Mediene er i økende grad avhengig av amerikanske teknologigiganter i sin produksjon og distribusjon av nyheter. Microsoft, Amazon, og Google leverer KI-løsninger, skytjenester og internettkabler som mediene trenger for å nå ut til publikum. Hvordan påvirker dette medienes beredskapsevne? Hva kan medieforvaltningen gjøre for å sikre medienes teknologiske uavhengighet? Velkommen til åpent seminar i Pressens hus 13. november.

  5. MBLs Markedsdag 27. november - her er programmet

    Temaene for årets konferanse er unge mediebrukere, brukerbetaling og annonse, og vi presenterer ferske resultater fra årets undersøkelse av “Betaling for nyheter”. Arrangementet er åpent for alle, og gratis for alle som jobber i MBLs medlemsbedrifter, ta med deg kollegaer for faglig påfyll og en inspirerende dag på Pressens hus. Se hele programmet her.