Kategorier
Her er kategorier og kriterier for Årets Mediepriser. Mediehus som deltar i konkurransen kan sende inn maks seks bidrag per kategori.
Her er kategorier og kriterier for Årets Mediepriser. Mediehus som deltar i konkurransen kan sende inn maks seks bidrag per kategori.
Prisenes formål
Prisenes hovedformål er å inspirere, fremme kvalitet og gi anerkjennelse til god journalistikk i en tid der medienes samfunnsoppdrag er truet. Prisene skal løfte frem fremragende journalistikk som lages av både store og små mediehus i Norge. Prisene skal premiere på den journalistiske metoden og nye måter å løse dette samfunnsoppdraget på. Prisene skal underbygge innovasjon og utvikling innenfor journalistikken, og det er et mål at prestasjonene gir gjenklang utenfor egen bransje.
Vi ønsker bidragene tilsendt i PDF-format, helst ikke lengre enn 6 A4- sider på bidragene og 10 A4-sider på Årets mediehus
Hovedkriterier for alle kategorier
Samfunnsnytte: Journalistikken skal ha en konstruktiv og betydningsfull innvirkning på samfunnet.
Relevans: Arbeidet må vise hvordan journalistikken er relevant for nye generasjoner og skape innflytelse i et komplekst medielandskap.
Kvalitet: Det oppnevnes en jury som bedømmer innsendte bidrag basert på de satte kriteriene.
KATEGORIER
Årets front: vurderer mediets forsider og fronter (papir/digitalt). Juryen bedømmer den visuelle helheten basert på layout, bildebruk, illustrasjoner og overordnet idé. Det legges vekt på kreativitet og samspill mellom elementene, og hvor effektivt fronten klarer å skape interesse og nysgjerrighet. For digitale fronter skal effekten dokumenteres med bruksmålinger som viser i hvilken grad fronten fører til reelt engasjement, blant annet gjennom klikkrate og andel brukere som raskt forlater innholdet etter klikk.
Årets nyhet (lokal og nasjonal): bedømmer nyhetssaker, breaking-dekninger og nyhetsfeatures fra alle medieplattformer, og vurderer mediets samlede prestasjon i dekningen. Juryen legger vekt på sakens umiddelbare nyhetsverdi, hvordan journalistikken bidro til å løse samfunnsoppdraget, og de faktiske konsekvensene dekningen førte til. Juryen vil fokusere spesielt på de faktiske konsekvensene av journalistikken, inkludert hvorvidt dekningen har ført til bred debatt, endringer i praksis, eller fått politiske og administrative etterspill. For å dokumentere gjennomslagskraft er innsending av lesertall/-tid eller seertall essensielt.
Årets historiefortelling (lokal og nasjonal): vurderer features og større fortellende saker uavhengig av plattform. Kategorien belønner eksepsjonell fortellerstil som klarer å engasjere leseren/brukeren på en unik måte. Juryen vil prioritere kreativitet, innovasjon i presentasjonen, solid journalistisk metode, og en presentasjon som utnytter de valgte medieplattformenes styrker optimalt.
Årets avsløring: premierer undersøkende journalistikk med en tydelig og dokumentert samfunnseffekt. Juryen vil legge spesiell vekt på avsløringens betydning, grundighet i metode, og kvaliteten på kildearbeidet. Det er avgjørende at saken har satt dagsorden lokalt eller nasjonalt, eller direkte ført til dokumenterte endringer i samfunnet.
Årets konsept: vurderer redaksjonelle konsepter fra alle medieplattformer. Juryen fokuserer på konseptets styrke gjennom hele prosessen, med vekt på idé, gjennomføring og kreativitet. Det er avgjørende at konseptet klart bidrar til å styrke mediets merkevare og dokumenterer hvordan det har bidratt til å løse samfunnsoppdraget gjennom engasjerende, nyskapende journalistikk eller formidling.
Årets nettsted (lokal og nasjonal): bedømmer nettstedets samlede prestasjon og brukeropplevelse på digitale flater. Juryens hovedfokus ligger på nyhetsflyt, visuelt uttrykk og brukervennlighet, men det legges også vekt på mediets evne til dagsordensetting og bredden i porteføljen av innhold. Den kvalitative vurderingen må dokumenteres med tydelig og positiv utvikling i trafikktall, lesertall og engasjement gjennom året.
Årets innovasjon: Prisen skal hedre nye og nyskapende løsninger som bidrar til å utvikle norsk journalistikk og styrke medienes samfunnsoppdrag. Prisen er åpen for innovasjoner av både teknisk og innholdsmessig art, og juryens hovedfokus vil ligge på nyskaping og relevans. Innovasjonen skal bryte med etablert praksis eller vesentlig forbedre eksisterende løsninger. Juryen vurderer nyskaping og originalitet, løsningen må være genuint ny for norsk mediebransje og vise original tenkning som flytter grenser for journalistisk formidling eller teknisk implementering. Det er også avgjørende at innovasjonen viser et klart bidrag til journalistikkens utvikling ved å heve kvaliteten, effektiviteten eller rekkevidden av journalistikken, enten gjennom nye metoder for innsamling, produksjon, verifisering eller presentasjon av nyheter. Videre må løsningen ha en klar og positiv innvirkning på medienes samfunnsoppdrag og brukermøte. Dette kan måles i forbedret tillit, økt tilgjengelighet for viktige målgrupper, eller en bedre brukeropplevelse som fører til økt engasjement. Innovasjonen må ha dokumentert relevans og skalerbarhet i markedet, enten redaksjonelt eller kommersielt, ved å vise potensial for å inspirere og implementeres av andre mediehus i bransjen.
Årets mediehus: Prisen Årets Mediehus tildeles det mediehuset som gjennom året har utmerket seg på en helhetlig måte. Dette er en totalvurdering av medievirksomheten, basert på resultater innen innhold, utvikling og presentasjon. Juryen vurderer innhold og kvalitet, og all dokumentasjon fra mediehuset (som trafikktall, lesertall, økonomiske resultater og redaksjonell kultur) vil bli gjennomgått. Mediehuset må dokumentere gjennomgående høy journalistisk kvalitet og solid redaksjonelt håndverk i hele sin portefølje. Det er avgjørende å vise at mediehuset har lyktes med å sette dagsorden og skape vesentlig samfunnsdebatt. Juryen vil også se på hvordan mediehuset har løst sitt samfunnsoppdrag gjennom sine redaksjonelle prioriteringer, enten dette har handlet om bred nyhetsdekning eller kritisk graving. Juryen vurderer også utvikling og innovasjon. Her legges det vekt på mediehusets evne til å innovere og ta i bruk ny teknologi, for eksempel kunstig intelligens eller nye formater, for å forbedre både produksjon og brukeropplevelse. Mediehuset må også vise en effektiv porteføljeforvaltning, der den samlede porteføljen (print, nett, lyd, video) styrker merkevaren og når ulike målgrupper. I tillegg vektlegges en fremtidsrettet og robust redaksjonell kultur som fremmer kompetanseutvikling, kreativitet og nødvendig omstillingsevne. Juryen vurderer også presentasjon og resultater. Dette omfatter kvaliteten på brukeropplevelsen og den digitale distribusjonen. Mediehuset må dokumentere at det har lykkes i å engasjere og beholde brukerne, enten gjennom vekst, stabilisering eller leser- og abonnementsvekst. Deltagende mediehus må legge ved en begrunnelse for hvorfor de bør vinne, MERK begrunnelsen kan ikke overstige 10 sider. For å være aktuell som kandidat til denne prisen må mediehuset delta i minst én av de andre kategoriene i konkurransen.