Mediepolitikk

MBL arbeider for en best mulig offentlig mediepolitikk. Mediene bør ha rammebetingelser som gir dem et sunt og solid økonomisk fundament for sin virksomhet og gode utviklingsmuligheter.

Medienes rammebetingelser

MBL arbeider for en best mulig offentlig mediepolitikk.

 

Mediebransjens samfunnsansvar

MBL arbeider for at alle våre medlemsbedrifter skal vise samfunnsansvar. De fleste medlemmene i MBL er mediebedrifter med et publisistisk ståsted.

Aktuelt om mediepolitikk

  1. |

    SV spør samferdselsministeren om lørdagsdistribusjon

    SVs stortingsrepresentant Anne Lise Gjerstad Fredlund har stilt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (bildet) spørsmål om avisdistribusjonen i 2026. Hun ber om en bekreftelse på at regjeringen vil videreføre dagens distribusjonsordning, inkludert lørdagsdistribusjonen. Fredlund peker på hvor viktig det er at abonnenter over hele landet fortsatt får lik tilgang til nyheter og samfunnsdebatt, og spør om det settes av tilstrekkelige midler i statsbudsjettet for 2026 for å sikre dette.

  2. |

    Statsbudsjettet: Motstandskraften styrkes - men medieøkonomien bekymrer

    - Det er positivt at regjeringen er tydelig på hvor viktig sterke redaktørstyrte medier er, men vi kunne ønske at det ble fulgt opp enda tydeligere i praksis. Regjeringen har mange gode strategier på styrking av motstandskraft i samfunnet. Vi er likevel bekymret for medieøkonomien. Endringene i denne bransjen skjer raskt, derfor må også mediepolitikken følge med i samme tempo. Når myndighetene anerkjenner medienes rolle i totalberedskapen, må det også vises igjen i mediepolitikken, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening.

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt