Brukerinntekter vokser, annonseinntektene krymper

Publisert

I 2017 var brukerinntektene til en samlet norsk mediebransje større enn annonseinntektene ifølge Medietilsynets ferske rapport om bransjens økonomiske utvikling. -Det er gledelig å se at mediebransjen vinner flere og flere brukere på digitale flater. Samtidig viser fallet i annonseinntektene med tydelighet utfordringene knyttet forretningsmodellen. Det store spørsmålet er fortsatt hvordan vi kan finansiere journalistikken i fremtiden, sier adm dir Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.

For avisene oversteg brukerinntektene allerede i 2015 inntektene fra annonser.

Samlet sett bedret bransjen sin lønnsomhet gjennom 2017.  Øgrey minner om at kostnadsreduksjoner og nedbemanninger er en vesentlig årsak til dette og at dette ikke må misforstås dithen at faren er over for norske medievirksomheter.  Medietilsynet direktør Mari Velsand understreker det samme i rapportens forord: Det er viktig å merke seg at kostnadsreduksjoner er årsaken til avisenes positive resultater, og lønnsomheten vil dermed fortsatt være under press i tiden framover.

– Avisenes abonnementsinntekter er i positiv utvikling, og de kommersielle kringkasterne økte sine inntekter i 2017, hovedsakelig gjennom økte brukerinntekter. Når så annonseinntektene fortsetter å falle, gjør det at inntekter fra brukermarkedet i 2017 for første gang er den største inntektskilden for norske medievirksomheter samlet sett, sier Velsand i en pressemelding.

Et massivt fall i annonseinntektene er hovedårsaken til inntektsreduksjonen i avisene. De siste fem årene har avisene hatt et annonsefall på nesten 40 prosent. ­Bare i fjor tapte avishusene nesten en halv milliard kroner i annonseinntekter, tilsvarende ni prosent. Hovedårsaken er at de globale aktørene Facebook og Google fortsetter å ta markedsandeler. – Kostnadsreduksjoner gjør at avisene likevel er mer lønnsomme enn andre typer medievirksomheter, sier Velsand.

Mens avishusene sliter med å holde på annonsekronene, er utviklingen langt mer stabil blant tv- og radioaktørene.

– Stadig mer av tv-seingen forflyttes fra lineær tv til strømmet innhold, men tallene viser at endringen i seervaner så langt ikke har resultert i reduserte reklameinntekter, sier Velsand.

Til rapporten