Aviser og magasiner, Reklame og annonsering 15.05.2024 4 grunner til å annonsere hos norske nettaviser Norske redaktørstyrte nettaviser når hver dag ut til 73 prosent av befolkningen over 12 år (Kantar Media). Likevel er konkurransen om annonsekronene stor, og globale plattformer tar stadig større andeler av markedet. Her gir MBL norske annonsører fire grunner til å se til norske nettaviser når budsjettene skal fordeles.
Arrangementer, Reklame og annonsering, Statistikk og analyse 02.11.2023 Velkommen til MBLs markedsdag Programmet er klart for MBLs markedsdag 23. november på Pressens hus.
Reklame og annonsering 25.04.2023 25.04.2023: – NADAexpress 20 år Per april 2023 har NADAexpress gjort drøyt 1,8 millioner sendinger av annonser. Oppstarten av annonsesendingstjenesten NADAexpress fant sted i april 2003. Første annonse overført på trykk, var en annonse for Kappahl med korte bukser til kr 199,-.
Reklame og annonsering 28.06.2022 Nye regler om plikt til å merke retusjert reklame trer i kraft 1. juli Stortinget har bestemt at retusjert eller på annen måte manipulert reklame skal merkes. Plikten til å merke reklamen inntrer der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, jf. ny bestemmelse markedsføringsloven § 2 andre ledd.
Reklame og annonsering, Statistikk og analyse 15.03.2022 Fersk rapport: Podcast er den raskest voksende annonsekategorien i 2021 1 av 3 nordmenn lytter til podcast ukentlig, og det er de unge under 40 år som lytter mest. Annonseinntektene for podcasts har det siste året økt med hele 60 prosent, noe som gjør lydmediet til den raskest voksende annonsekategorien i 2021.
Reklame og annonsering, Statistikk og analyse 27.01.2022 Fim forebygger uønsket markedsføring Status for fjorårets behandling av saker i Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) viser at det arbeidet ANFO og MBL står bak bidrar til stor begrensning av uønsket markedsføring.
Reklame og annonsering 26.01.2022 Nye anbefalinger – enklere å annonsere i papiravisen Amedia, Polaris og Schibsted har i fellesskap kommet frem til forenklinger som vil gjøre det lettere å annonsere i papiravisen.
Mediepolitikk, Reklame og annonsering 02.06.2021 Stortingsvedtak: Retusjert reklame av kropp eller ansikt skal merkes Stortinget vedtok i dag en ny lov med påbud om å merke retusjert reklame. Vedtaket er basert på lovforslag fra Familie og kulturkomiteen og innebærer at annonsører og de som lager reklamen har en merkeplikt som skal gjelde for reklamer der kroppsfasong, -størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen redigering.
Arrangementer, Reklame og annonsering, Statistikk og analyse 25.05.2021 Nye kurs i programmatisk annonsesalg MBL tilbyr fire forskjellige kurs i programmatisk annonsesalg i samarbeid med Oslo Technology Consulting. Kursene er både for deg som ønsker en introduksjon eller repetisjon i emnet, og for viderekomne.
Reklame og annonsering 17.06.2020 Fim får penger på revidert statsbudsjett og møter Ropstad Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim), som er MBLs og ANFOs selvjustisordning knyttet opp mot å unngå kroppspress og utseendemisnøye blant barn og unge, får kr 392.000 på RNB. –Det er positivt at departementet bidrar med delfinansiering av dette arbeidet, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey.