Gledelig resultat etter nasjonal lærerkonferanse

Publisert

Aslak Gottlieb var en av innlederne som høstet gode tilbakemeldinger etter lærerkonferansen. Link til hans innledning i artikkelen. Foto: Vibeke Røgler.

-Det er topp motiverende å gjennomgå evalueringen etter lærerkonferansen sist uke. Den gir et tydelig svar om at man ønsker å gjenta konferansen og gode tips for senere, sier prosjektleder Veslemøy Rysstad fra Mediekompasset (MBL). Med 5 som høyeste resultat oppnådde konferansen et snitt på 4,1. På toppen kronet en videosnutt om avistegning og ytringsfrihet og samtalen med ungdomsskoleelev Aleksander Haslestad som begge fikk en score på 4,6.

Noen etterlyste også flere elevsamtaler. – Her kan vi godt innrømme at vi forespurte til sammen syv jenter på samme alder som Aleksander, og møtte en vegring for å stille foran et lærerpublikum og innrømme at de knapt leser aviser eller bøker lengre, sier Rysstad. - Vi valgte å bruke den avsatte tiden til Aleksander, som vi vet er opptatt av lesing og som ville gi oss mange gode svar, sier Silje Tretvoll fra Foreningen !les. Haslestad er del av en lesegruppe Foreningen !les benytter.

Det er første gang Foreninge !les og Mediekompasset har samarbeidet om å arrangere nasjonal konferanse sammen, og både Rysstad og Tretvoll har konkludert med at samarbeidet gikk over all forventning.

Danske Aslak Gottlieb, med foredraget Always on, nærmet seg også femtallet i popularitet. Her er hans innledning

Vi kan ikke stå imot fristelsen fra å gjengi et par av kommentarene fra evalueringen:

"Ingeborg Volan var virkelig Spot on (!) på hvordan vi skal engasjere ungdom. Jeg kunne tenkt meg mer av Ingeborg Volans innslag. Hun er morsom, underholdende og interessant. Lærte mye nytt".

"Jeg synes at denne dagen traff midt i blinken! Så utrolig mye spennende fra svært intelligente folk. Og AKTUELT! Jeg satt gjennom hele dagen og ble ikke trøtt en eneste gang. Fikk gode idéer jeg allerede har tatt med tilbake til skolen min. For meg traff dere midt i blinken. TAKK!"

Stortingspresidentens åpningstale var ikke blant de evaluerte innleggene. Talen gjengis i sin helhet HER