Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Norske mediebedrifter følger norsk lov

Nyhet, Mediepolitikk, Reklame og annonsering

Publisert

Det er ikke den norske mediebransjen, men to internasjonale medieaktører som har gått sammen med spillbransjen for å stanse det nye lovforslaget; NENT Group og Discovery Networks, skriver MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey i et innlegg i Dagens Næringsliv.

De norske mediebedriftene respekterer forbudet mot spillreklame. Regjeringens forslag til regulering vil sikre at alle aktører i det norske markedet må etterleve forbudet mot spillreklame. MBL støtter forslaget, men debatten viser at det trengs en faktasjekk. Det skriver adm. dir Randi S. Øgrey i MBL i et innlegg i dagens DN.

Det er ikke den norske mediebransjen, men to internasjonale medieaktører som har gått sammen med spillbransjen for å stanse det nye lovforslaget; NENT Group og Discovery Networks. Når Actis-sjef Pernille Huseby skriver i et innlegg i DN at “mediebransjen” spiller offerkortet er det derfor ikke en riktig beskrivelse. Det er ikke den norske mediebransjen, men to internasjonale medieaktører som har gått sammen med spillbransjen for å stanse det nye lovforslaget; NENT Group og Discovery Networks. Den norske bransjen ønsker like konkurransevilkår, og at det ikke skal lønne seg å omgå norsk lov og oppnå fordeler ved å etablere seg i utlandet. I sak er vi derfor enig med Actis.

Kommunikasjonssjef i Discovery, Espen Skoland har kommet med en rekke påstander om hvordan det norske mediemarkedet fungerer, som heller ikke kan stå uimotsagt. Nå sist i et tilsvar til Actis i Dagens Næringsliv.

Skoland skriver at det er meningsløst å fjerne reklame for ulovlige spill fra norske tv-skjermer - fordi reklamen uansett ikke har noen effekt. Det er oppsiktsvekkende fra noen som lever å selge TV-reklame. På vegne av norske mediebedrifter vil vi hevde at reklame definitivt har effekt. Det er nettopp derfor spillselskapene kjøper TV-reklame hos NENT og Discovery for en halv milliard kroner i året.

Ifølge Skoland vil lovforslaget uansett bare føre til at spillselskapene flytter annonsekronene fra TV til internett. Det vil ikke skje. Verken norske nettsteder eller annonsegigantene Facebook og Google tillater reklame for ulovlige pengespill på sine sider. Det betyr at spillselskapene er henvist til å annonsere mot norske brukere på utenlandske nettsteder, og uten å kunne benytte de største annonsenettverkene. Da vil det ikke være mulig å plassere annonser for 500 millioner kroner. Det finnes rett og slett ikke nok annonseplass.

Effekten av lovforbudet vil derfor være en betydelig reduksjon av ulovlig spillreklame, akkurat slik regjeringen, Stortinget og norske forbrukere ønsker. Og det vil sørge for at utenlandske kringkastere likebehandles med norske mediehus som lojalt etterlever forbudet i dag. Det er både god spillpolitikk og god mediepolitikk.