Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Ber transportkomiteen sikre avisomdeling

Nyhet, Mediepolitikk

Publisert

Fagsjef for næringspolitikk Bjørn Wisted presiserer overfor Stortingets transportkomite at det er avgjørende for mediemangfoldet at alle lokalavisene klarer å nå både brukere og annonsører på flere flater.

Det er et tydelig behov blant abonnenter og aviser for at distribusjonsanbudene for papiravisene forlenges. Samtidig er det viktig at bredbåndsutbyggingen ivaretas for spredtbygde strøk i overgangen til en stadig mer digital mediebruk

Det skriver MBL i et høringsnotat til Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité.

Av totalt 227 aviser er det 190 lokalaviser med et opplag på omtrent halvparten av bransjens totalopplag på 2,3 millioner. Nesten en tredjedel av disse lokalavisene er dagsaviser, det vil si at de utkommer minst fire ganger per uke. Det er avgjørende for mediemangfoldet at alle lokalavisene klarer å nå både brukere og annonsører på flere flater. Nr. 2-avisene og riksspredte nisjeaviser en sentral del av mediemangfoldet, og mange av disse har en svært høy andel abonnenter spredt over hele landet. 

Anbudskontraktene har stor betydning både for mediehusenes økonomi og for de abonnentene som ønsker papirutgaver. Kontraktene gjelder til juni 2022. Papirutgavene kommer til å være viktig for mange abonnenter og mediehus også etter dette.

MBL deltar også i høringsrunde på Stortinget torsdag 22. oktober. Videopptak blir lagt HER