Stortingsvedtak: Retusjert reklame av kropp eller ansikt skal merkes

Nyhet, Mediepolitikk, Reklame og annonsering

Publisert

Foto: Schutterstock

Stortinget vedtok i dag en ny lov med påbud om å merke retusjert reklame. Vedtaket er basert på lovforslag fra Familie og kulturkomiteen og innebærer at annonsører og de som lager reklamen har en merkeplikt som skal gjelde for reklamer der kroppsfasong, -størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen redigering.

Ettersom det både er annonsører og den som utformer reklamen som omfattes av merkeplikten, vil også influencere være pålagt å merke retusjerte bilder de legger ut i forbindelse med reklamesamarbeid. Barne- og familiepartementet har foreslått at det er Forbrukertilsynet og Markedsrådet som skal håndheve det nye kravet og straffe aktører som ikke merker retusjert reklame med overtredelsesgebyr.

Les også Medier24 og Kampanje