Det er annonsøren og den som utformer reklamen, som har plikt til å sørge for at reklamen blir merket. -I høringsforslaget foreslo departementet at også den som formidler reklamen, skal pålegges ansvar for å merke, men det ble etter innspill fra mediebransjen frafalt, sier leder for MBLs juridiske avdeling Pernille A. Børset. Hun minner spesielt om medvirkningsansvaret i markedsføringslovens § 39, 3. ledd. -Medvirkningsansvar betyr at redaktører og andre kan ha et ansvar for å endre eller fjerne lovstridige annonser som de blir oppmerksomme på, sier hun.
Retusjert reklame skal merkes med et standardisert merke. Det standardiserte merket skal utgjøre omtrent 7 prosent av reklameflaten, altså litt mindre enn en tiendedel av reklameflaten. Som hovedregel skal merket plasseres i reklameflatens øvre venstre hjørne. Merket kan lastes ned fra nettsiden til Forbrukertilsynet i hvit eller sort versjon. For merker og mer informasjon om regelendringene, se også Forbrukertilsynet om merking av retusjert reklame