-
Flere logger seg inn – digital abonnementsvekst for mediehusene
85 prosent av befolkningen konsumerer daglig norsk redigert innhold digitalt eller på papir. I 2015 økte det mediehusenes digitale opplag med 52 prosent, mens totalopplaget sank med 5,2 prosent. 90 prosent av det digitale opplaget er komplett-abonnement som inneholder tilgang både på papir og digitalt. –Det er positivt at så mange logger seg inn for å konsumere norsk redaksjonelt innhold, folk vil ha nyheter og de vil konsumere det på flere måter og på alle flater, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.
-
Mediepolitikk er også demokratipolitikk
Under tirsdagens statsbudsjetthøring i Familie- og kulturkomiteen viste MBL til Mediemangfoldsutvalget som sa at «I dagens og de nærmeste årenes situasjon er ikke mediepolitikk bare mediepolitikk, men demokrati- og mediepolitikk.» MBL advarte mot å kutte i mediestøtten, slik regjeringen har foreslått, og ba dessuten om inflasjonsjustering og at forslaget om innovasjonspott på syv mill. opprettholdes.
-
Se opptakene fra #etikk24
Medieorganisasjonene arrangerte etiske debatter i ett døgn under Arendalsuka sist uke med over 70 fagpersoner på scenen. Her er opptakene fra verdensrekordforsøket i presseetikk:
-
Nytt om lørdagsomdeling
Det nærmer seg tidspunktet for endringen av ombæringen av lørdagsavisen. "Prosjekt Lørdag er i gang med en inngående analyse av situasjonen for slik å få en best mulig oversikt over muligheter og utfordringer knyttet til områder, dekning og adresser.Vi er opptatt av å ha en tett dialog og et godt samarbeid med Kvikkas for å sikre at det blir en så bra overgang som mulig fra Postens ruter til Kvikkas sine ruter. HeltHjem og Kvikkas samarbeider for å sikre god regularitet og punktlighet på leveransene", skriver Andreas Winther som leder prosjektet for HeltHjem.
-
Årets digitale elevavis 2016
Vinneren av Årets digitale elevavis 2016 er Li skole fra Nittedal i Akershus. Her er både 8. 9. og 10. trinn involvert i skolens nettavis. I år er det fjerde gang Avis i skolen (Mediebedriftenes Landsforening) og Moava arrangerer konkurranse for ungdomsskolene som arbeider med nettavis i valgfaget Medier og informasjon. Prisen ble delt ut på skolen i dag av redaksjonssjef Tor Hjelset i Varingen og Sigurd Sæthre fra Avis i skolen.
-
Endringer i pressens etiske regelverk
Styret i Norsk Presseforbund har i dag vedtatt endringer i Vær Varsom-plakaten og slått sammen denne og Tekstreklameplakaten. I tillegg har man bestemt å nedsette et referanseutvalg om skjult reklame.
-
Satser stort på stortingsvalget i skolen
Avis i skolen (Mediebedriftenes Landsforening) satser stort på digitale undervisningsressurser i forbindelse med høstens stortingsvalg. Med produsenten TV 2 Skole på laget, er det produsert nær tyve videoer, fagtekster og oppgaver på nettsiden www.dittvalg2017.no. Undervisningsoppleggene er tilpasset mellomtrinnet, ungdomstrinnet og videregående skole.