-
Tariffoppgjøret 2018 er i gang
Mandag overleverte LO sine krav til NHO. Her er noen viktige datoer fremover, og informasjon til NHOs medlemmer om oppgjøret.
-
Dette er lønnsoppgjøret 2018
I 2018 skal vi gjennomføre et hovedoppgjør, noe som betyr at det kan forhandles om både lønn og andre endringer i tariffavtalene. Årets lønnsoppgjør blir gjennomført som et samordnet oppgjør. Det betyr at det er LO og NHO som forhandler. Det er spørsmål rundt AFP-ordningen som er årsaken til at partene i år har valgt en samordnet oppgjørsform. Forhandlingene starter 12. mars.
-
Enighet i journalistoppgjøret
Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Journalistlag ble etter drøyt 11 timer på overtid i natt enige om årets tariffoppgjør, som innebærer et lønnstillegg til alle på kr. 6.100,-.
-
NRK-rapport tegner et feilaktig bilde av NRKs markedspåvirkning
- Rapportens konklusjoner er ikke egnet til å belyse den effekt NRK kan få i brukermarkedet fremover, sier adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Ap foreslår å styrke mediepolitikken
Arbeiderpartiets sentralstyre har offentliggjort sitt forslag til nytt partiprogram for perioden 2017-2021. Avsnittet om mediepolitikk inkluderer ordninger for innovasjon, allmenkringkastingstjenester, mediestøtte og medieansvarslov.
-
På tide med utredning om innsyn i strafferettssaker
Innsynsreglene i straffesaker for allmennhet og aktualitetsmedier er for lengst blitt umoderne og tiden er inne for å utrede dette regelverket, sier Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening i et brev til justisministeren.
-
"Prosjekt lørdag" bidrar til løsning for lørdagsomdeling
Hvordan lørdagsomdeling i praksis skal løses når Posten fra 1. november ikke lengre skal ha lørdagsomdeling av aviser var temaet for MBLs informasjonsmøte mandag 19.9. Her ble Helthjems "Prosjekt lørdag" presentert, og firmaet Kvikkas, som fikk anbudet for de 15 prosent av husstandene som ikke dekkes av bransjens distribusjonsselskaper, redegjorde for sine planer. Helthjem-nettverket arbeider for å finne løsninger både for egne volumer og for aviser utenfor de tre store aviskonsernene.
-
Norsk innhold står fortsatt sterkt
Norske mediehus når daglig 83 prosent av befolkningen samlet med alle sine publiseringsplattformer. Flest benytter nettutgavene (61prosent), mens papirutgavene daglig når 51 prosent av befolkningen. Mobilutgavene har en daglig dekning på 40 prosent. Lesertallene for papirutgavene fortsetter å falle, mens nettutgavene øker og mobil har stabilisert seg.
-
Hver tredje nordmann leser minst ett magasin daglig
31 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst ett magasin daglig. Magasinlesingen går samlet sett tilbake med 7,8 prosent, tilbakegangen er imidlertid langt lavere siste halvår. 8 av MBLs medlemsmagasiner har vekst, mens 58 går tilbake. De som vokser mest er BoligPluss, Traktor og Reiselyst.
-
Lørdagsomdelingen er på langt nær god nok
Mandag denne uka møtte MBL nok en gang samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om lørdagsomdeling. Denne gang deltok også Kvikkas og Norpost i møtet. Temaene for møtet var status for leveringskvalitet og videre arbeid.