-
Følg med når kulturministeren stiller i sin første mediepolitiske debatt
MBL er på plass i Arendal, og er medarrangør på tre ulike eventer: Det blir første gang kulturminister Lubna Jaffrey møter til mediepolitisk debatt – debatten om moms og tekgiganter. Vi skal også presentere fersk rapport om nyhetskonsum som samfunnsintegrering og debattere ytringsfrihet for kommuneansatte. Velkommen til Mediescenen i Agderposten onsdag 16. august!
-
Fortsatt høyt nyhetskonsum tross nedgang for avisene
79 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst én avis enten digitalt eller på papir daglig, sammenlignet med 83 prosent ved toppåret 2021. -8 av 10 nordmenn bruker daglig innhold fra norske aviser på papir eller nett. Dette viser hvor viktig mediehusene er for å holde nordmenn oppdatert og informert, sier adm. dir., i MBL, Randi S. Øgrey.
-
Dramatisk postforslag
(Oslo 18.01.18) Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil endre omdelingsfrekvens for Posten, og har sendt på høring tre alternativer, blant dem ett som innebærer å redusere postomdeling til annenhver dag og ett annet som innebærer kun én omdelingsdag per uke. -Alle alternativene vil være dramatiske for avisene, fordi Posten står for 13 til 14 prosent av avisdistribusjonen på hverdager, sier fagsjef Bjørn Wisted i MBL.
-
Lesertall: Nå øker magasinene digitalt
-Etter flere år med negativ utvikling er det gledelig å se en stabilisering i magasinmarkedet. At de magasinene som har satset digitalt nå også øker, viser at det er marked for god magasinjournalistikk også på nett, sier Randi S. Øgrey adm.dir. i MBL. Den digitale magasinlesingen øker og samtidig stabiliserer utviklingen seg for papirmagasinene, det viser ferske lesertall fra Kantar.
-
Brukerinntekter vokser, annonseinntektene krymper
I 2017 var brukerinntektene til en samlet norsk mediebransje større enn annonseinntektene ifølge Medietilsynets ferske rapport om bransjens økonomiske utvikling. -Det er gledelig å se at mediebransjen vinner flere og flere brukere på digitale flater. Samtidig viser fallet i annonseinntektene med tydelighet utfordringene knyttet forretningsmodellen. Det store spørsmålet er fortsatt hvordan vi kan finansiere journalistikken i fremtiden, sier adm dir Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Mobil - største plattform for medieinnhold
Mobil - største plattform for medieinnhold. Halvparten av befolkningen bruker hver dag mobilinnhold fra norske mediehus, dette viser de ferske lesertallene fra Kantar. -Medievanene blir mer mobile, og smarttelefonen er nå blitt den viktigste delen av folks mediehverdag. Våre mediehus har utviklet tjenester som er så gode at halvparten av alle nordmenn over 12 år leser nyheter de får rett i lomma, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.
-
Hvite flekker, medieskygger og støtten til lokalavisene
I et ferskt notat gir medieforsker Sigurd Høst en avklaring på hva som menes med halvskygger i hans rapport, og viser hvordan kulturministerens bruker dette til å bygge opp argumentasjon for Mediestøttemeldingen på dels feilaktig måte.
-
Stortinget styrker mediestøttemeldingen
Familie- og kulturkomiteen gjorde flere justeringer i tråd med MBLs innspill da den leverte sin innstilling til mediestøttemeldingen mandag. -Dette var viktige justeringer, og vi ser at komiteen samlet anerkjenner viktigheten av og har ambisjoner om å sikre mediemangfold og frie medier som fundament for samfunnet. Stortinget vil ha på plass en verktøykasse med virkemidler som kan dekke behov som måtte komme, og dette er et særlig viktig tiltak sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
-
Ny ledertrio i WAN-IFRA
Fernando de Yarza Lopez Madrazo er nyvalgt president i World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) etter møte i generalforsamlingen i Glasgow denne uka.