-
Nasjonal lærerkonferanse: Engasjer neste generasjons lesere!
Skolen blir stadig bedre til å lære elever å lese. Men hva skjer når barnets første begeistring over å ha knekt lesekoden har lagt seg? Både fag- og fiksjonstekster er i hard konkurranse med de visuelle og interaktive mediene. Denne konferansen vil sette søkelyset på hva lærere og utgivere kan gjøre for å engasjere de yngste tenåringene, og gi dem både evner og lyst til å forbli lesere livet igjennom.
-
NxtMedia Conference 2018
NxtMedia Conference er møteplassen for medefolk, teknologier, gründere og studenter. Dagen er ment til å inspirere nye tanker, møter og samarbeid som forhåpentligvis stimulerer til mer innovasjon og utvikling i medieteknologibransjen.
-
MBLs morgenkaffe: ferske lesertall og opplagstall
25. september kl. 10.00 offentliggjør MBL, i samarbeid med Kantar Media og comScore, lesertall for aviser og magasiner.
-
Bransjekampanje for redaktørstyrte medier er lansert
En samlet norsk mediebransje starter denne uken en kampanje for å øke bevisstheten blant unge mellom 18 og 30 år om viktigheten av troverdig og faktabasert journalistikk. Kampanjens budskap er at det er lurt å være litt kritisk til det man tar inn av informasjon i mylderet av medier og plattformer.
-
Tillitsbarometeret: Fortsatt høy tillit til norske medier
Nordmenn har høyere tillit til norske redaktørstyrte medier enn til både politikere og sosiale medier, det viser årets tillitsbarometer som ble lagt frem på Arendalsuka i dag. – Resultatene bekrefter den viktige posisjonen redaktørstyrte medier har i det norske samfunnet. Høy tillit og høy bruk gir oss en viktig plass i demokratiets infrastruktur, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.
-
DSA på høring
Regjeringen har sendt forslag om innføring av Digital Services Act (DSA) i norsk rett på høring. -DSA er et viktig redskap for å tøyle tech-gigantene, og det er bra dette nå er sendt på høring, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL.
-
Staten mangler oversikt over annonsekjøp
- Det er skuffende at staten ikke har en mer gjennomtenkt tilnærming til egen annonsebruk. Norske redaktørstyrte medier er viktigere enn noen gang for den offentlige samtalen, de når flere nordmenn enn de enkelte sosiale plattformene og tilliten er langt høyere. Det gir en helt annen trygghet for konteksten annonsen opptrer i og tilliten til budskapet, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.