Avisdistribusjon, anbud og forskriftsendringer

Publisert

Det er viktig at den distribusjonsinfrastrukturen vi har i dag opprettholdes, skriver MBL i en fersk høringsuttalelse om endringer i postforskriften.

Høringen gjelder forskriftsendringen for å tilpasse postforskriften til de vedtatte endringene i postloven om frekvensendring fra fem til 2,5 dager. MBL peker på tre forhold: anbudet, informasjonstilgjengelighet og varslingstid. 

I høringsuttalelsen presiserer MBL at det er nødvendig at den anbudsløsningen som velges ivaretar behovet for distribusjon seks dager per uke over hele landet, slik forslaget fra bransjen legger opp til.

Fortsatt distribusjon over hele landet seks dager per uke er viktig. Av totalt 223 aviser er 198 lokalaviser med et opplag på 1,1 millioner av bransjens totalopplag på 2,2 millioner. Nesten en tredjedel av disse lokalavisene er dagsaviser, det vil si utkommer minst fire ganger per uke. Det er avgjørende for mediemangfoldet at alle lokalavisene klarer å nå både brukere og annonsører på flere flater. Nr. 2-avisene og riksspredte nisjeaviser er også en sentral del av mediemangfoldet, og mange av disse har en svært høy andel abonnenter spredt over hele landet. Begge disse gruppene mediehus er avhengige av å nå en stor andel av abonnentene med papirutgaver.

I Samferdselsdepartementets forslag legges opp til at tilbyder med leveringsplikt, de facto Posten, senest to måneder før endringen iverksettes skal varsle brukerne om omlegginger av faste ekspedisjonssteder, endring av distribusjonsdager, omlegginger av landpostruter og endret plassering av innleveringspostkasser.  Dette er forslag MBL støtter og understreker at informasjonen må være lett tilgjengelig for bransjens distribusjonsselskaper.