Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Velkommen til Medieleder 2020 i Bergen 6. mai

Årets møteledere er Irene Halvorsen, sjefredaktør i Nationen og Eirik Winsnes, utviklingsredaktør i Aftenposten.

Etikk, politikk, strategi og teknologi er blant temaene på Medieleder 2020 i Bergen 6. mai. Vi lover deg en dagskonferanse som tar de viktigste spørsmålene i bransjen på pulsen, som gir deg konkrete tips og som er enda mer workshopbasert enn før.

I tillegg får du anledning til å mingle og drodle med mange dyktige kolleger.

Meld deg på vårens viktigste møteplass for medieledere!

MBLs årskonferanse arrangeres som en del av konferansen.

Som medlem i MBL får du spesialpris på Nordiske Mediedager som starter rett etter vår konferanse.

Det er syvende gang Mediebedriftene og Norsk Redaktørforening lager årets største samling for medieledere og sjette gang vi gjør det i Bergen. Medieleder 2020 er en kombinasjon av redaktørforeningens vårmøte og MBLs årskonferanse.

Årets møteledere er Irene Halvorsen, sjefredaktør i Nationen og Eirik Winsnes, utviklingsredaktør i Aftenposten. Som i fjor arrangeres konferansen på Hotel Norge by Scandic.

Fra programmet:

Strategi: Alle hadde store planer for journalistikken fram mot 2020. Hvordan gikk det – og hvordan lage gode strategier i endringenes tid?

Parallellspor: Det blir egne spor på lokaljournalistikk, etikk og økonomi. Det etiske sporet vil handle om identifisering som er et av de temaene som redaktører oftest kontakter NR om.

Mediepolitikk: Vi planlegger en aktuell mediepolitisk debatt.

Slik gjør vi det: De beste historiene og de mest krevende sakene. Som alltid har vi mange praktiske eksempler fra mediehusene. Du møter blant annet noen av de nominerte i innovasjonsklassen til Årets mediepriser. Tips oss gjerne om programposter: trine@mediebedriftene.no

Dette skjer i Bergen:

  • 5. mai kl 20.00 - Kom-sammen-arrangement i regi av NR på Hotel Norge
  • 6. mai kl 09.30-17.00 – Medieleder 2020
  • 6. mai kl 18.00 Åpning av Nordiske Mediedager
  • 6. mai kl 20.30 Utdeling av Årets mediepriser
  • 7. - 8. mai Nordiske Mediedager

Pris for hele det faglige programmet 6. mai: kun kr 2200 

Øvrige priser:

  • NRs kom-sammen-arrangement tirsdag 5. mai på Hotel Norge kl 20 kr 800
  • Overnatting Hotel Norge - enkeltrom kr 1990 dobbeltrom kr 2190
  • Nordiske Mediedager – spesialpris via NR/MBL – 4800 kr (eks. mva.) Vanlig pris er kr 6500 (eks. mva.)
  • Lunsj Nordiske Mediedager kr 265 (eks. mva.) pr dag.

Spesialpris på Nordiske Mediedager Deltakere på Medieleder 2019 har adgang til åpningen av Nordiske Mediedager kl 18.00 onsdag 6. mai. Ønsker du å delta på resten av mediedagene torsdag 7. og fredag 8. mai, får du spesialpris via NR/MBL (kr 4800 eks mva). NB! Det er dersom du melder deg på mediedagene via vårt påmeldingsskjema at du får denne spesialprisen.

Smakebiter fra programmet til Nordiske Mediedager:

RealClearPolitics: Fire nye år med Trump?

Kan en demokratisk kandidat utfordre president Donald J. Trump? Hva er egentlig sannsynligheten for at Trump blir gjenvalgt? Hos RealClearPolitics finner du svar. Nettstedet har blitt mange journalisters førstevalg for politiske meningsmålinger. 

Redaktør og Washington-sjef Carl Cannon tar en pause fra valgkampen i USA for å komme til Nordiske Mediedager. Han skal snakke om meningsmålinger, interessante demografiske trender, hva du bør følge med på i valgkampinnspurten – og ikke minst: hvilke temaer som avgjør presidentvalget.

22. juli – fortellingen om terroraksjonen som berørte oss alle

22. juli 2011 opplevde Norge angrepet som for alltid har etterlatt et sår i nasjonen. Når en slik hendelse skal dramatiseres, er det essensielt at den behandles med troverdighet og respekt. 22. juli har blitt gjenstand for ulike dramatiseringer, ofte med gjerningsmannen i sentrum.

Dramaserien 22. juli tar for seg konsekvensene av terroren for noen av menneskene som stod rundt, de yrkesprofesjonelle som ble berørt – journalister, traumeteamet på Ullevål, politiet og lærere. Serien er blitt svært godt mottatt og omtales som solid, autentisk og imponerende. 

Prosessen med å lage 22. juli har vart i fem år, og er bygget på dybdeintervjuer og en stor mengde research.
Serieskaper Sara Johnsen og regissør Pål Sletaune kommer til Mediedagene for å gi oss et innsyn i denne krevende prosessen. Hvordan gikk de frem? Hvilke valg gjorde de underveis? Hvordan er det å jobbe med såpass tungt materiale over så lang tid

Her oppdateres programmet utover våren.

PÅMELDINGSLINK