Artikler

1692 resultater

1692 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. |

    Inviterer unge inn som skyggeredaktører

    Torsdag 13. november i år vil mange ungdommer få forsøke seg som redaktører i norske mediehus. Norsk Redaktørforening har oppfordret sine 820 medlemmer til å invitere inn unge skyggeredaktør. Målet er å dele informasjon om hva redaktørrollen innebærer og også lære mer om hvilke saker unge vil prioritere i mediene.

  2. |

    Lovforslag kan uthule kildevernet

    Forslaget innebærer prinsipielle og alvorlige utfordringer for kildevernet. Bestemmelsen er både vagt og vidt utformet og mangler nødvendige rettssikkerhetsmekanismer. Samlet sett utgjør dette en betydelig risiko for at PST og politiet i praksis kan hente ut IP-data uten tilstrekkelig kontroll.

  3. Viktig regulering med tydelige krav til tek-gigantene

    Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening har levert et felles høringssvar til regjeringens forslag om ny digitaltjenestelov. – Vi har jobbet for implementering av DSA lenge, og nå kommer den endelig. Det vil gi oss samme rettigheter som i EU, sier adm.dir. i MBL Randi S. Øgrey.

  4. Nytt distribusjonsanbud fra sommeren 2026

    -Det er svært gode nyheter at Samferdselsdepartementet nå bekrefter at det kommer nytt distribusjonsanbud fra kommende sommer. Dette er noe vi har jobbet for lenge, sier adm.dir. Randi S. Øgrey.

  5. Presseorganisasjonene krever at innhold må skjermes mot urettmessig bruk i trening av KI-modeller

    Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening støtter innføringen av en ny lov om kunstig intelligens, men er bekymret over at EU så langt har stilt svake og generelle krav til teknologigigantenes respekt for opphavsretten. Journalistisk innhold er opphavsrettslig beskyttet og må skjermes mot urettmessig bruk i trening av KI-modeller.

  6. MBL og Redaktørforeningen advarer mot utvidet ansvar i ny markedsføringslov

    Regjeringen foreslår endringer i markedsføringsloven for å følge opp et nytt EU-direktiv. I et høringsnotat advarer Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) mot at endringene kan få uheldige konsekvenser for redaktørstyrte medier, og peker på at terskelen for å utløse medvirkeransvar skal være høy.