-
Nettets mørke sider: seks tiltak
Digitale sosiale nettverk som Facebook har revolusjonert menneskers mulighet til å ytre seg og være i kontakt med andre over hele verden. De positive mulighetene er store: frie ytringer, vennskap, kunnskap og gjensidig forståelse. Samtidig er også de mørke sidene blitt mer og mer åpenbare, skriver Randi S. Øgrey og Bjørn Wisted i en kronikk i dagens Adresseavisen.
-
Her er MBLs nye hovedstyre
Pål Nedregotten (Amedia) er valgt som ny styreleder og Siv Juvik Tveitnes (Schibsted) som nestleder under dagens årsmøte i Mediebedriftenes Landsforening.
-
MBLs forhandlingsutvalg tariff 2020
I tidsrommet 15. september til 26. oktober gjennomfører MBL fem tarifforhandlinger. Her er en oversikt over deltakerne i de forskjellige forhandlingsdelegasjonene på vegne av våre medlemmer.
-
Internasjonale verv til Nedregotten og Tveitnes
Pål Nedregotten er oppnevnt som MBLs representant i styret til World Association of News Publishers (WAN-IFRA) og Siv Juvik Tveitnes er oppnevnt som representantskapsmedlem i News Media Europe (NME) etter vedtak i MBLs hovedstyre.
-
Medietiltak blir omsetningsbasert
Revidert nasjonalbudsjett ble nylig vedtatt i Stortinget med 300 millioner i økt kompensasjon til mediene. Regjeringspartiene sikret flertall sammen med FrP for en omsetningsbasert kompensasjonsordning. –Det er positivt med krisetiltak til mediene, men en samlet bransje anbefalte en annonsekompensasjonsordning, sier adm. dir. Randi S. Øgrey i MBL.
-
Fim får penger på revidert statsbudsjett og møter Ropstad
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim), som er MBLs og ANFOs selvjustisordning knyttet opp mot å unngå kroppspress og utseendemisnøye blant barn og unge, får kr 392.000 på RNB. –Det er positivt at departementet bidrar med delfinansiering av dette arbeidet, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey.
-
'Kontantstøtteordningen' vil ikke hjelpe mediene
Regjeringen lanserte i går kriteriene for å omfattes av den såkalte 'kontantstøtteordningen' for bedrifter som opplever stor omsetningssvikt. -Mediebedrifter er i utgangspunktet omfattet av ordningen, men den treffer dårlig, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey
-
Demokratiets infrastruktur på vaklende føtter
Aldri har behovet for faktabasert informasjon vært større, aldri har mediene hatt større etterspørsel og aldri har det vært tøffere å holde det gående. Medieøkonomien består av to ben– ett er abonnementsinntekter og det andre benet er annonseinntektene som forsvant over natten med koronakrisen. Selv solide mediehus, med over hundre år på baken, kan begynne å vakle dersom det ikke kommer tiltak raskt.
-
Prioritering av innsynskrav fra mediene
Norge er i en krevende situasjon og behovet for faktabasert informasjon til samfunnet har aldri vært større enn nå. I situasjonen med koronautbruddet har redaktørstyrte medier en særlig viktig rolle i å drive kritisk journalistikk og å informere befolkningen fortløpende. Medienes ansvar er forankret både i Grunnloven § 100 og EMK artikkel 10, skriver lederen av NPs offentlighetsutvalg og Norsk Presseforbunds generalsekretær Elin Floberghagen i en pressemelding.
-
Offentlig annonsering i norske mediehus under corona-epidemien
-Det vil gi god treffsikkerhet om stat og kommuner i enda større grad bruker norske mediehus, både lokale, regionale og nasjonale, for å informere bredt om korona-situasjonen og tiltak. Samtidig vil det gi en kjærkommen inntekt for mediehus som opplever stor annonsesvikt, sier Randi S. Øgrey (MBL) og Tomas Bruvik (LLA).