-
Reuters Digital News Report 2025 - Stabil, høy nyhetsbruk i Norge
82 prosent sjekker nyhetene en gang om dagen eller oftere. Men færre enn tidligere sjekker nyheter mer enn fem ganger om dagen, det viser ferske funn fra Reuters Digital News Report 2025 som ble lansert i dag. Rapporten er den største på verdensbasis og måler nyhetsbruk i 48 land.
-
Redaktørstyrte medier løftes i ekstremismemeldingen: Viktigere enn noen gang
Redaktørstyrte medier trekkes frem som en helt avgjørende kraft for å motvirke polarisering, desinformasjon og svekket tillit i samfunnet i Stortingets innstilling om ekstremismemeldingen.
-
SVT skal ikke drive nettavis
– Selv om vi savner de konkrete begrensninger og definisjoner som vi har etterlyst, så er det åpenbart at public service-selskapene ikke lenger skal drive nettaviser, sier Johan Taubert, Adm.dir. for Tidningsutgivarna (TU).
-
Når krisen først inntreffer, er det for sent
Hvis sannheten er det første offeret i krig, bør beredskapen vår starte med sterke redaksjoner. Journalistikkens rolle som forsvarslinje mot desinformasjon, polarisering og ytre trusler har aldri vært viktigere. Nå blinker varsellampene. Det skriver sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes, ansvarlig redaktør i Bergensavisen, Guro Valland og ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro i en felles VG-kronikk.
-
-
Medieleder 2025: her er programmet
Onsdag 7. mai, samler vi medieledere til medielederkonferanse og årsmøte på Hotel Norge i Bergen. Det blir utdeling av årets avistegning, live pod, nordisk redaktørpanel og vi utfordrer mediepolitikerne til debatt. Se det fulle programmet og meld deg på i dag.
-
Lønnsstatistikken for 2024: God lønnsutvikling i MBLs medlemsbedrifter
Tallene for 2024 viser at det samlet sett har vært god lønnsvekst i MBLs medlemsbedrifter.
-
Svakt om redaktørstyrte mediers betydning for å motvirke ekstremisme
- I en uforutsigbar tid er redaktørstyrte mediers rolle viktigere enn noen gang. Det gjelder også i kampen mot radikalisering og ekstremisme, og dette burde Ekstremismemeldingen adressert tydelig, sier adm.dir. Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.
-
Frokostmøte om innholdsmarkedsføring
Bli med på MBLs frokost om innholdsmarkedsføring. IRM presenterer ferske tall om annonsemarkedet på Content Marketing. ANFO oppdaterer oss på hva annonsørene tenker om blant annet fremtidige budsjetter til innholdsmarkedsføring, bruk av mediehusenes Content-byråer og hvilke fagmiljøer de foretrekker å jobbe med. I tillegg får vi disse tre case-presentasjonene fra Amedia, Aller og Schibsted.
-
Mediepolitikk: Video Killed the Radio Star
- Ikke alle unge blir abonnenter, men alle unge som blir abonnenter, har lyd og video som vane og forventning. Amedias Marte Ingul oppsummerer denne ukas besøk av Medietilsynet i Fredriksstad Blad ved å sitere sjefredaktøren.