-
Oppdatert "presselapp"
Norsk Presseforbund har oppdatert «presselappen» med PFUs logo, som mediene bruker for å orientere publikum om at de er omfattet av Vær Varsom-plakaten og Pressens Faglige Utvalg.
-
Har du spørsmål rundt undersøkelsen om seksuell trakassering?
Medieorganisasjonene som sto bak kartlegging av seksuell trakassering i mediebransjen i 2007 gjentar nå undersøkelsen og har fått flere organisasjoner med på laget. I det følgende gir vi svar på "alt" om undersøkelsen:
-
Oppretter ny personvernkommisjon
Sjefredaktør og konsernsjef John Arne Moen fra Trønder-Avisa vil lede personvernkommisjonen oppnevnt av regjeringen denne uka. Ingvild Næss, Chief Privacy and Data Trends Officer i Schibsted, er også oppnevnt til å sitte i kommisjonen. Næss leder forøvrig data- og personverngruppa i MBL.
-
300 millioner kroner til medieinnovasjon
Fredag kom tildeling på 300 millioner til senteret MediaFutures som er forankret ved Universitetet i Bergen og i den norske medieklyngen.
-
Dramatisk postforslag
(Oslo 18.01.18) Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil endre omdelingsfrekvens for Posten, og har sendt på høring tre alternativer, blant dem ett som innebærer å redusere postomdeling til annenhver dag og ett annet som innebærer kun én omdelingsdag per uke. -Alle alternativene vil være dramatiske for avisene, fordi Posten står for 13 til 14 prosent av avisdistribusjonen på hverdager, sier fagsjef Bjørn Wisted i MBL.
-
Se opptak av MBLs julefrokost her
Torsdag 16. desember arrangerte vi MBLs julefrokost live fra Pressens hus. Se opptak av sendingen her.
-
Victoria Svanberg er ny president for News Media Europe
Victoria Svanberg, leder for den svenske NWT-konsernet og styreleder for TU – Medier i Sverige, er ny president i News Media Europe (NME). -Det er mange saker av stor viktighet for mediene som skal behandles i Brussel fremover, sier Svanberg.
-
Seks ting å huske på når du skal sende inn bidrag til årets mediepriser
15. februar er fristen for å melde på bidrag til årets mediepriser. Juryleder Trine Ohrberg ringes ned av mediefolk med spørsmål om innsending og kategorier. Her er de viktigste tingene å huske på når du skal sende inn bidrag.
-
Europeiske presseorganisasjoner ber EU om korrigeringer i DSA
Behandlingen av Digital Services Act (DSA) er nå i siste fase. Europeiske presseorganisasjoner henvender seg nå til forhandlingsteamene i EU med felles sak for å be om at det tas mer hensyn til mediene i den kommende loven.
-
Publisister klager Google inn til EU-kommisjonen
Googles konkurransebegrensende atferd er til stor skade for europeiske utgivere, annonsører og forbrukere, i form av høye kostnader, lavere kvalitet på tjenestene og mindre innovasjon i ad tech-markedet. Det mener European Publishers Council (EPC), som representerer både Schibsted og mange av de største utgiverne i Europa. Nå har EPC levert en klage mot Google til EU-kommisjonen for konkurransebegrensende adferd.