-
Det heldigitale opplaget utgjør nå over halvparten av totalopplaget
Den positive opplagsutviklingen for norske aviser fortsetter, veksten er på 0,5 prosent fra andre halvår 2020 og til første halvår 2021. Totalopplaget for første halvår 2021 er på over 2,5 millioner. Heldigitalt opplag vokser og utgjør nå over halvparten av det totale opplaget.
-
Mari-Marthe Aamold er Årets talent
Medienettverket delte i dag ut Årets Talent 2021 og Mari-Marthe Aamold (29) som er daglig leder og økonomidirektør for Schibsteds to største regionaviser på Vestlandet, Bergens Tidende og Aftenbladet gikk til topps.
-
Victoria Svanberg er ny president for News Media Europe
Victoria Svanberg, leder for den svenske NWT-konsernet og styreleder for TU – Medier i Sverige, er ny president i News Media Europe (NME). -Det er mange saker av stor viktighet for mediene som skal behandles i Brussel fremover, sier Svanberg.
-
Til medieledere i Stor-Oslo
Mediebedriftene i Oslo og Akershus (MOA) inviterer til åpent seminar og årsmøte i Pressens hus tirsdag 19. oktober kl 15-16.30 med etterfølgende middag.
-
Oppdatert "presselapp"
Norsk Presseforbund har oppdatert «presselappen» med PFUs logo, som mediene bruker for å orientere publikum om at de er omfattet av Vær Varsom-plakaten og Pressens Faglige Utvalg.
-
Se opptak av MBLs julefrokost her
Torsdag 16. desember arrangerte vi MBLs julefrokost live fra Pressens hus. Se opptak av sendingen her.
-
Fem forventninger til mediemeldingen
"Flertallsregjeringens plattform er tydelig på at regjeringen vil ha en fremtidsrettet mediepolitikk. Om kort tid får vi svar på hva regjeringen i praksis mener med dette. Vi har fem tydelige forventninger. Det haster med en offensiv mediepolitisk plan, med treffsikre virkemidler som sikrer mediemangfold og journalistikken som et felles samfunnsgode også for fremtiden," skriver Tove Nedreberg, styreleder MBL og Adresseavisen/Polaris Media og Stig Finslo, nestleder MBL og Amedia i en kronikk i Dagens Næringsliv.
-
Arbeid i julen – rett til fri og rett til tillegg
"Er det slik at de som ikke har tatt ut ferie plikter å være på jobb? Eller har de rett til fri ettersom julen består av helligdager? Skal de ansatte ha kompensasjon for å jobbe på en helligdag?"
-
Brukerinntekter vokser, annonseinntektene krymper
I 2017 var brukerinntektene til en samlet norsk mediebransje større enn annonseinntektene ifølge Medietilsynets ferske rapport om bransjens økonomiske utvikling. -Det er gledelig å se at mediebransjen vinner flere og flere brukere på digitale flater. Samtidig viser fallet i annonseinntektene med tydelighet utfordringene knyttet forretningsmodellen. Det store spørsmålet er fortsatt hvordan vi kan finansiere journalistikken i fremtiden, sier adm dir Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.