-
4 grunner til å annonsere hos norske nettaviser
Norske redaktørstyrte nettaviser når hver dag ut til 73 prosent av befolkningen over 12 år (Kantar Media). Likevel er konkurransen om annonsekronene stor, og globale plattformer tar stadig større andeler av markedet. Her gir MBL norske annonsører fire grunner til å se til norske nettaviser når budsjettene skal fordeles.
-
Nytt styre i Mediebedriftene Stor-Oslo
Mediebedriftene Stor-Oslo avholdt årsmøte denne uka og har ny styresammensetning. Morten Andersen overtar ledertrøya etter Alexandra Beverfjord som trer ut av styret.
-
Brudd i frontfagsforhandlingene mellom Norsk Industri og Fellesforbundet og Parat
Det er brudd i forhandlingene for frontfagsoppgjøret. Både Fellesforbundet (LO) og Parat (YS) begjærte forhandlingene mellom partene for avsluttet torsdag 21. mars
-
Kunstig intelligens og demokrati var tema i Stortingets lagtingssal
Hva betyr teknologirevolusjonen vi står overfor for våre demokratier? Hvilke muligheter ligger i å jobbe på tvers av de nordiske landene? Hvordan kan vi overvinne utfordringer, og hvordan kan vi bruke kunstig intelligens for å styrke våre samfunn? Spørsmålene var utgangspunkt for seminar under Nordens dag i regi av Stortinget, Nordisk ministerråd og Universitetet i Oslo.
-
Sammen i kampen mot falske nyheter og desinformasjon
MBL blir med i Media Citys prosjekt Reynir. Prosjektet skal videreutvikle og implementere teknologi som lar redaksjoner sikre opphavet til bilder og videoer i nyhetssaker. – Vi mener Reynir er et viktig innovasjonsprosjekt som kan styrke motstandskraften og bli et viktig verktøy for redaktørstyrte medier, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
5 medietrender for 2024
Krevende tider har ført til en strammere økonomi for mange forbrukere. Opplaget for norske aviser gikk tilbake i første halvår av 2023 (MBL). Samtidig fikk annonsemarkedet en negativ utgang på 2023 (IRM). Utviklingen utfordrer finansieringen av journalistikken og stiller samtidig krav til innovasjon i både abonnementsmodeller og historiefortelling fra mediehusene. Dette er noen av trendene vi i MBL mener vil prege 2024.
-
Mediemangfold bygger digital motstandskraft
- La meg starte med å anerkjenne at kulturministeren har fått dette ansvaret. Det vitner om at regjeringen ser det samme som oss. Et mangfold av redaktørstyrte medier er den avgjørende motvekten mot den økende strømmen av feilinformasjon, desinformasjon og påvirkningsforsøk. Mediemangfoldet bygger motstandskraft både direkte og indirekte. Dette sa MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey på kulturministerens innspillsmøte om digital motstandskraft.
-
Dette er Mentorparene til kull 4
18 Medieledere har fått plass i fjerde runde av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne kommer fra hele landet, og har forskjellige stillinger fra ulike konsern og mediehus.
-
Starter kull fire av Mentorprogrammet
18 medieledere har fått plass i kull fire av mentorprogrammet i regi av Mediebedriftenes Landsforening og Medienettverket. Deltakerne er fra hele landet, jobber i ulike mediekonsern og kommer fra flere forskjellige stillinger i bransjen. Oppstart for kull fire er 24. januar, og programmet vil gå gjennom hele 2024.
-
Årets Mediepriser - påmeldingen er åpen
Det er igjen på tide å finne frem det beste du og ditt mediehus har laget i året som er gått. Tenk deg godt om. Hva har vi gjort i løpet av det siste året? Hva likte leserne best? Hva er vi ekstra stolte av? Vil du bli med på festen i Bergen i mai, er det tid for å stille til start nå. Det er i år gjort et par endringer i kategoriene etter innspill fra mediehusene og tidligere deltakere i konkurransen.