-
Fire trendrapporter å ta med inn mot det nye året
For den som har litt ekstra tid i romjula vil vi anbefale trendrapportene til Schibsted, Nieman Lab, Future Today Institute og Deloitte.
-
Engasjert skoleungdom besøker Amedia
– For Amedia er det viktig å vise frem hvilke muligheter som foreligger i konsernet, sier Marie Sundling, som er ansvarlig Employer Branding og HR Partner i Amedia. Nå samarbeider MBLs Mediekompasset og Amedia om å invitere inn elever fra "medier og kommunikasjon-linjen" fra ulike videregående skoler til fagdag.
-
Analyse: Svak tilbakegang for norske nettsteder
Samlet bruk av innhold fra norske mediehus går tilbake, viser de offisielle mediemålingene fra Kantar og MBL. Den totale dekningen for norske nettsteder går tilbake med to prosent i tredje kvartal 2023, sammenlignet med året før. Likevel øker tre av fire nettsteder i perioden, og lokalavisene kan vise til et svært godt kvartal.
-
SVs alternative statsbudsjett: 75 millioner mer i pressestøtte, men løser ikke momsen
- Redaktørstyrte medier er viktigere enn noensinne, og både pressestøtten og momsfritaket er helt avgjørende for å sikre medienes rolle. Det er positivt at SV styrker pressestøtten og er tydelig på målet om å få tilbake et plattformnøytralt fritak. Men det er skuffende at de ikke retter det opp, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.
-
Tverrpolitisk enighet om målet om et plattformnøytralt momsfritak for nyheter, regjeringen skeptisk til løsningene
- Jeg vil kjempe hardt for den plattformnøytraliteten som gjør at de redaktørstyrte mediene kan nå ut til neste generasjon for det er så uhyre viktig for å bekjempe falske virkelighetsoppfatninger, sa SVs representant i kulturkomiteen Kathy Lie fra scenen under mediepolitisk frokost i Pressens hus onsdag.
-
Statsbudsjettet: Løser ikke momsen
- Regjeringen har ikke lyttet til en samlet mediebransje og løst momsproblemet de selv skapte i fjor. Momsfritaket må være plattformnøytralt. Blir ikke forslaget forbedret vil norske nyhetsmedier være dårligere rustet i kampen mot de globale teknologigantene og det blir mer krevende å sikre medienes samfunnsrolle fremover, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.
-
Nye regler for verneombudsordning og arbeidsmiljøutvalg
Fra 1. januar 2024 trer det i kraft nye regler om hvilke bedrifter som skal ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU). Det betyr at alle virksomheter som omfattes av endringene, må få på plass verneombudsordning/AMU før 1. januar. Hvis dette gjelder din bedrift, kan det være fornuftig å innføre endringene allerede nå.
-
Slik kan du dekke lokalvalget på en bedre måte
Redaksjoner og redaksjonelle medarbeidere kan fortsatt få hjelp til valgdekningen. I regi av SUJO, LLA og MBL er det klart for tre nye webinarer og det er satt opp flere nettverk for ideutveklsing.
-
Det tyske Marshall-fondet er ny partner for det ukrainske mediefondet
Etter 15 måneder med hardt og nødvendig arbeid, overfører Gazeta Wyborcza Foundation den direkte driften av det ukrainske mediefondet (UMF) til en større internasjonal organisasjon som gir allsidig hjelp til Ukraina. Fondet har gitt betydelig bistand til ukrainske journalister og utgivere for å hjelpe dem med å fortsette sitt livsviktige oppdrag under ekstremt vanskelige forhold forårsaket av den russiske fullskala invasjonen av Ukraina. Nå skal det tyske Marshall-fondet hjelpe dem i sitt videre arbeid.
-
Medieleder-konferansen 2024 legges til Kristiansand
Neste år flyttes Medieleder-konferansen til Kristiansand. Vanligvis legges denne konferansen rett i forkant av Nordiske Mediedager i Bergen, men fordi konferansen neste år ville havnet på 1. mai har foreningene besluttet å flytte konferansen til Sørlandet i juni.