Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Artikler

Vis filtrering

273 resultater

Type artikkel
Velg område
273 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Mediepolitikk

    Avisene i Rogaland har tapt over 23 millioner kroner akkurat når vi trenger dem mer enn noen gang

    Lokale medier har aldri vært viktigere, og aldri mer sårbare. De trenger målrettede tiltak for å komme seg gjennom koronakrisen, skriver regiondirektør Tone Grindland i Næringslivets Hovedorganisasjon i dagens Gjesdalbuen.

  2. Nyhet, Mediepolitikk

    Innspillsmøte med Senterpartiet

    MBL deltok i dag på innspillsmøte arrangert av Senterpartiets stortingsrepresentanter i Stortingets finanskomite, Trygve Slagsvold Vedum og Sigbjørn Gjelsvik. Tema var kompensasjonsordningen for næringslivet, både endringer, justeringer og utvidelser av ordningen

  3. Nyhet, Mediepolitikk

    Innspill til revidert nasjonalbudsjett 2020 fra en samlet mediebransje

    Finanskomiteen har ikke hatt fysisk høringsrunde om revidert nasjonalbudsjett, men en samlet mediebransje står bak felles høringsnotat. Her redegjøres for behovet for et treffsikkert og tilstrekkelig krisetiltak for mediene og viser også til at forslaget burde vært behandlet som et koronatiltak og ikke som en del av revidert nasjonalbudsjett.

  4. Nyhet, Mediepolitikk

    300 millioner i kompensasjon – usikkert om det treffer bransjens behov

    Kulturminister Abid Raja varsler at regjeringen vil foreslå en kompensasjonsordning for de redaktørstyrte mediene på 300 millioner kroner, som kompenserer deler av omsetningsfallet som følge av korona-pandemien. – Vi er glad for at kulturministeren omsider kommer med tiltak, men vi er usikre på om denne treffer i forhold til bransjens behov slik vårt forslag om en annonsekompensasjon vil gjøre, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.

  5. Nyhet, Mediepolitikk EU; krisefond til mediene; EU-kommisjonen;

    Parlamentsmedlemmer ber EU om krisefond til mediene

    EU-kommisjonen blir bedt om å ta grep for å støtte opp om journalistikken og redaktørstyrte medier under koronakrisen gjennom et krisefond. Dette kommer frem i et brev fra 26 parlamentsmedlemmer stilet til kommisjonens visepresident Vera Jourova og kommisærene Thierry Breton og Didier Reynders.

  6. Nyhet, Mediepolitikk medieansvarsloven;

    Ønske om å innlemme nyhetsbyråer i medieansvarsloven

    Stortingets Kultur- og familiekomite fremmet denne uka et samlet forslag hvor de ber regjeringen «utrede om medieansvarslovens virkeområde kan utvides til å omfatte nyhetsbyråer som leverer kvalitetskontrollert innhold» og med utredningsfrist innen vårsesjonen 2021. – Vårt håp er at dette kommer i orden så raskt som mulig, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.

  7. Nyhet, Mediepolitikk, Reklame og annonsering ulovlig spillreklame;

    Kulturkomiteen støtter regjeringens forslag om å stoppe utenlandsk spillreklame på TV

    Politikerne i Familie- og kulturkomiteen, unntatt Frp, samlet seg om å støtte regjeringens forslag til endringer i kringkastingsloven sist torsdag.

  8. Nyhet, Mediepolitikk

    Når kommer kompensasjonsordning for mediene?

    Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) sendte 20. april inn følgende skriftlige spørsmål til kultur- og likestillingsministeren: «Når vil regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om en egen kompensasjonsordning for mediene, og kan vi forvente at det blir lagt frem et forslag før RNB da det haster med en løsning?»

  9. Nyhet, Mediepolitikk

    Derfor treffer ikke "kontantstøtteordningen" mediebransjen

    Koronakrisen har ført til voldsomt fall i annonseinntekter og en rekke permitteringer i mediebransjen. Medienes særegne inntektsstruktur og - ikke minst - medienes særegne samfunnsrolle, hvor man trenger at journalistene står i jobb, gjør at de generelle pakkene treffer dårlig. MBL har gjort beregninger basert på ti aviser om innretningen på "kontantstøtteordningen" knyttet opp til medieøkonomien.

  10. Nyhet, Mediepolitikk

    Stortinget ber om kompensasjonsordning for mediene

    -Vi er glad for at Stortinget ber regjeringen om eget tiltak for mediene. Mediene står i en svært krevende situasjon. Dette er en avklaring vi trengte nå. Det er viktig at ordningen raskt kommer på plass slik at mediehusene kan gjøre jobben både under krisen og etterpå, sier Randi S. Øgrey, adm. dir. i Mediebedriftenes Landsforening.